Wat zijn uw rechten bij het retourneren van online aankopen? Het herroepingsrecht

Het is een situatie die velen van ons bekend zal voorkomen: u koopt een product, maar het voldoet niet aan uw verwachtingen of werkt niet zoals het zou moeten.
In zo'n geval rijst de belangrijke vraag: heeft u het recht om het product terug te sturen en kunt u aanspraak maken op een volledige terugbetaling?
Het antwoord op deze vraag is niet eenvoudig en hangt af van verschillende factoren. 


Het herroepingsrecht is een juridisch concept dat consumenten het recht geeft om een aankoop ongedaan te maken. Dit betekent dat u het product kan teruggeven aan de verkoper in ruil voor de betaalde vergoeding.

Het doel van dit recht is om consumenten te beschermen, vooral bij aankopen die buiten fysieke verkoopruimten worden gedaan, zoals online aankopen.

Het is essentieel om te beseffen dat niet elk product zomaar kan worden geretourneerd. Er zijn specifieke situaties waarin het herroepingsrecht niet van toepassing is, en deze verschillen afhankelijk van waar en hoe de aankoop is gedaan.


Buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten

Voor aankopen die buiten fysieke verkoopruimten worden gedaan, zoals online, geldt een minimum herroepingstermijn van 14 dagen. Gedurende deze periode heeft de consument het recht om het product zonder opgave van reden terug te sturen.

Indien de overeenkomst een aankoop van meerdere producten of onderdelen betreft, begint de herroepingstermijn pas te lopen wanneer de koper het laatste product fysiek in diens bezit neemt.

Indien de onderneming de consument niet de verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt, loopt de herroepingstermijn af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke, vastgestelde herroepingstermijn. Indien de onderneming de informatie alsnog aan de consument heeft verstrekt binnen deze periode van twaalf maanden, verstrijkt de herroepingstermijn veertien dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.

Procedure bij herroeping

Om gebruik te maken van uw herroepingsrecht, dient u de verkoper binnen 14 dagen na ontvangst van het product op de hoogte te stellen van uw beslissing om de aankoop te herroepen door middel van een ondubbelzinnige verklaring of een verklaring opgesteld door de verkoper.

Vervolgens heeft u nog eens 14 dagen de tijd om het product terug te sturen. U draagt alleen de directe kosten van het terugzenden van de goederen, tenzij de onderneming ermee instemt deze kosten te dragen of de onderneming heeft nagelaten de consument mee te delen dat deze laatste de kosten moet dragen.

Indien de goederen bij u thuis zijn geleverd en door hun aard niet per gewone post kunnen worden teruggezonden, moet de verkoper deze op eigen kosten afhalen.

Na ontvangst van het teruggestuurde product of een bewijs van terugzending is de verkoper verplicht om de betaalde vergoeding binnen 14 dagen terug te betalen via hetzelfde betaalmiddel dat u hebt gebruikt voor de aankoop, tenzij u uitdrukkelijk met een ander betaalmiddel heeft ingestemd. De onderneming vergoedt alle van de consument ontvangen betalingen, inclusief, desgevallend, de leveringskosten.

Uitzonderingen op het herroepingsrecht

Er zijn echter uitzonderingen waarbij het herroepingsrecht niet van toepassing is, waaronder:

  • Producten die snel bederven of verouderen.
  • Gepersonaliseerde producten die speciaal voor u zijn gemaakt.
  • Verzegelde producten zoals cd’s en dvd’s die na opening niet kunnen worden geretourneerd
  • Overige uitzonderingen zie art. VI.73 WER

Binnen verkoopruimten gesloten overeenkomsten

In het geval van aankopen in fysieke winkels is het herroepingsrecht niet van toepassing. Dit betekent dat u niet zomaar producten kunt retourneren omdat u van gedachten bent veranderd of niet tevreden bent. Een verkoper kan u wel een herroepingsrecht toekennen.

Terugbetaling bij gebreken

Als het product echter gebreken vertoont, productiefouten bevat of beschadigd is, heeft u recht op terugbetaling onder de garantie. De wettelijke garantie van de meeste producten ligt vast op 2 jaar, maar kan in sommige gevallen (vb. tweedehands goederen) verkort worden tot een duur van minimum 1 jaar en geldt voor elke verkoop van consumptiegoederen door een professionele verkoper aan een consument.

Garantieprocedure

Het is de bedoeling dat het defecte product wordt gerepareerd of vervangen.

Als reparatie of vervanging niet mogelijk is binnen een redelijke termijn of als de kosten buitensporig hoog zijn, heeft de klant recht op een terugbetaling.


 Nood aan juridisch advies? 

Het herroepingsrecht biedt consumenten belangrijke bescherming bij aankopen buiten fysieke verkoopruimten, zoals online aankopen. Toch kunnen er situaties ontstaan waarin de toepassing van het herroepingsrecht niet duidelijk is of waarin de verkoper niet meewerkt.
In dergelijke gevallen kan het nuttig zijn om juridisch advies in te winnen. Een advocaat kan u helpen uw rechten te begrijpen en te handhaven, vooral als er geschillen ontstaan over de interpretatie van de wet of de voorwaarden van het herroepingsrecht.

    De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

    Laatst gewijzigd
    18/06/2024
    Geschreven door
    Thema's
    Regio
    Posts op evocaat.be
    Wetboekartikelen
    Wetboek van economisch recht - Art. VI.67 - 73
    Print dit artikel

    Vind een advocaat binnen dit thema

    Het is een situatie die velen van ons bekend zal voorkomen: u koopt een product, maar het voldoet niet aan uw verwachtingen of werkt niet zoals het zou moeten.
    In zo'n geval rijst de belangrijke vraag: heeft u het recht om het product terug te sturen en kunt u aanspraak maken op een volledige terugbetaling?
    Het antwoord op deze vraag is niet eenvoudig en hangt af van verschillende factoren. 


    Het herroepingsrecht is een juridisch concept dat consumenten het recht geeft om een aankoop ongedaan te maken. Dit betekent dat u het product kan teruggeven aan de verkoper in ruil voor de betaalde vergoeding.

    Het doel van dit recht is om consumenten te beschermen, vooral bij aankopen die buiten fysieke verkoopruimten worden gedaan, zoals online aankopen.

    Het is essentieel om te beseffen dat niet elk product zomaar kan worden geretourneerd. Er zijn specifieke situaties waarin het herroepingsrecht niet van toepassing is, en deze verschillen afhankelijk van waar en hoe de aankoop is gedaan.


    Buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten

    Voor aankopen die buiten fysieke verkoopruimten worden gedaan, zoals online, geldt een minimum herroepingstermijn van 14 dagen. Gedurende deze periode heeft de consument het recht om het product zonder opgave van reden terug te sturen.

    Indien de overeenkomst een aankoop van meerdere producten of onderdelen betreft, begint de herroepingstermijn pas te lopen wanneer de koper het laatste product fysiek in diens bezit neemt.

    Indien de onderneming de consument niet de verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt, loopt de herroepingstermijn af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke, vastgestelde herroepingstermijn. Indien de onderneming de informatie alsnog aan de consument heeft verstrekt binnen deze periode van twaalf maanden, verstrijkt de herroepingstermijn veertien dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.

    Procedure bij herroeping

    Om gebruik te maken van uw herroepingsrecht, dient u de verkoper binnen 14 dagen na ontvangst van het product op de hoogte te stellen van uw beslissing om de aankoop te herroepen door middel van een ondubbelzinnige verklaring of een verklaring opgesteld door de verkoper.

    Vervolgens heeft u nog eens 14 dagen de tijd om het product terug te sturen. U draagt alleen de directe kosten van het terugzenden van de goederen, tenzij de onderneming ermee instemt deze kosten te dragen of de onderneming heeft nagelaten de consument mee te delen dat deze laatste de kosten moet dragen.

    Indien de goederen bij u thuis zijn geleverd en door hun aard niet per gewone post kunnen worden teruggezonden, moet de verkoper deze op eigen kosten afhalen.

    Na ontvangst van het teruggestuurde product of een bewijs van terugzending is de verkoper verplicht om de betaalde vergoeding binnen 14 dagen terug te betalen via hetzelfde betaalmiddel dat u hebt gebruikt voor de aankoop, tenzij u uitdrukkelijk met een ander betaalmiddel heeft ingestemd. De onderneming vergoedt alle van de consument ontvangen betalingen, inclusief, desgevallend, de leveringskosten.

    Uitzonderingen op het herroepingsrecht

    Er zijn echter uitzonderingen waarbij het herroepingsrecht niet van toepassing is, waaronder:

    • Producten die snel bederven of verouderen.
    • Gepersonaliseerde producten die speciaal voor u zijn gemaakt.
    • Verzegelde producten zoals cd’s en dvd’s die na opening niet kunnen worden geretourneerd
    • Overige uitzonderingen zie art. VI.73 WER

    Binnen verkoopruimten gesloten overeenkomsten

    In het geval van aankopen in fysieke winkels is het herroepingsrecht niet van toepassing. Dit betekent dat u niet zomaar producten kunt retourneren omdat u van gedachten bent veranderd of niet tevreden bent. Een verkoper kan u wel een herroepingsrecht toekennen.

    Terugbetaling bij gebreken

    Als het product echter gebreken vertoont, productiefouten bevat of beschadigd is, heeft u recht op terugbetaling onder de garantie. De wettelijke garantie van de meeste producten ligt vast op 2 jaar, maar kan in sommige gevallen (vb. tweedehands goederen) verkort worden tot een duur van minimum 1 jaar en geldt voor elke verkoop van consumptiegoederen door een professionele verkoper aan een consument.

    Garantieprocedure

    Het is de bedoeling dat het defecte product wordt gerepareerd of vervangen.

    Als reparatie of vervanging niet mogelijk is binnen een redelijke termijn of als de kosten buitensporig hoog zijn, heeft de klant recht op een terugbetaling.


     Nood aan juridisch advies? 

    Het herroepingsrecht biedt consumenten belangrijke bescherming bij aankopen buiten fysieke verkoopruimten, zoals online aankopen. Toch kunnen er situaties ontstaan waarin de toepassing van het herroepingsrecht niet duidelijk is of waarin de verkoper niet meewerkt.
    In dergelijke gevallen kan het nuttig zijn om juridisch advies in te winnen. Een advocaat kan u helpen uw rechten te begrijpen en te handhaven, vooral als er geschillen ontstaan over de interpretatie van de wet of de voorwaarden van het herroepingsrecht.

      De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

      Laatst gewijzigd
      18/06/2024
      Geschreven door
      Evocaat - Juridisch

      Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

      Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!