Wat moet een werknemer doen ingeval van ziekte?

U bent ziek, ligt in bed en wil liever niet denken aan al uw werk dat blijft liggen tijdens uw afwezigheid. Toch zijn er een aantal verplichtingen waar u aan moet voldoen wanneer u omwille van ziekte of een ongeval niet in staat bent om naar het werk te gaan.

Wat zijn de regels?

Wanneer u, omwille van ziekte, niet in staat bent om zich naar het werk te begeven, moet u aan een aantal verplichtingen voldoen. De eerste verplichting waar een zieke werknemer zich aan dient te houden, is de meldingsplicht.

Wat is de meldingsplicht?

Als werknemer bent u verplicht om uw werkgever in te lichten over uw afwezigheid. U doet dit best zo snel mogelijk: een goede communicatie tussen werkgever en werknemer is belangrijk. Voor uw werkgever is het van groot belang dat deze weet wat de ziektetermijn is, zodat deze kan anticiperen op uw afwezigheid. U hoeft niet te vermelden wat uw medisch probleem inhoudt, dit is privé.

Op welke manier u uw werkgever informeert over uw afwezigheid, speelt geen grote rol. U kan een mail of bericht sturen of bellen naar uw werkplaats. Zolang uw werkgever ingelicht wordt over uw afwezigheid, bent u juridische gezien in orde.

Wanneer uw werkgever uw arbeidsongeschiktheid wil controleren, heeft deze steeds de mogelijkheid om een controlearts te sturen die zal nagaan of u effectief ziek bent op de dag van uw afwezigheid.

Heeft u steeds een medisch attest nodig?

Wanneer een werknemer afwezig is op het werk omwille van ziekte of een ongeval, heeft deze driemaal per kalenderjaar geen medisch getuigschrift nodig op de eerste dag van arbeidsongeschiktheid wanneer de onderneming waarvoor de werknemer werkzaam is meer dan 50 werknemers telt.

Telt de onderneming minder dan 50 werknemers, dan moet de werknemer wel altijd een medisch getuigschrift voorleggen wanneer deze regel werd opgenomen in het arbeidsreglement.

(Ook wanneer u geen medisch getuigschrift moet voorleggen aan uw werkgever, kan deze een controlearts sturen om uw arbeidsongeschiktheid na te gaan.)

Wanneer de werknemer verplicht is om een medisch getuigschrift voor te leggen, moet dit binnen de twee werkdagen vanaf de eerste dag van de ongeschiktheid bezorgd worden aan de werkgever (via de post, e-mail, …), tenzij een andere termijn bij collectieve arbeidsovereenkomst of door het arbeidsreglement werd bepaald.

Let op! Bent u ziek, volg uw verplichtingen dan strikt op. Doet u dit niet, dan kan u in de problemen komen.


De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
31/01/2023
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Wetboekartikelen
Wet - Arbeidsovereenkomstenwet - Art. 31
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

U bent ziek, ligt in bed en wil liever niet denken aan al uw werk dat blijft liggen tijdens uw afwezigheid. Toch zijn er een aantal verplichtingen waar u aan moet voldoen wanneer u omwille van ziekte of een ongeval niet in staat bent om naar het werk te gaan.

Wat zijn de regels?

Wanneer u, omwille van ziekte, niet in staat bent om zich naar het werk te begeven, moet u aan een aantal verplichtingen voldoen. De eerste verplichting waar een zieke werknemer zich aan dient te houden, is de meldingsplicht.

Wat is de meldingsplicht?

Als werknemer bent u verplicht om uw werkgever in te lichten over uw afwezigheid. U doet dit best zo snel mogelijk: een goede communicatie tussen werkgever en werknemer is belangrijk. Voor uw werkgever is het van groot belang dat deze weet wat de ziektetermijn is, zodat deze kan anticiperen op uw afwezigheid. U hoeft niet te vermelden wat uw medisch probleem inhoudt, dit is privé.

Op welke manier u uw werkgever informeert over uw afwezigheid, speelt geen grote rol. U kan een mail of bericht sturen of bellen naar uw werkplaats. Zolang uw werkgever ingelicht wordt over uw afwezigheid, bent u juridische gezien in orde.

Wanneer uw werkgever uw arbeidsongeschiktheid wil controleren, heeft deze steeds de mogelijkheid om een controlearts te sturen die zal nagaan of u effectief ziek bent op de dag van uw afwezigheid.

Heeft u steeds een medisch attest nodig?

Wanneer een werknemer afwezig is op het werk omwille van ziekte of een ongeval, heeft deze driemaal per kalenderjaar geen medisch getuigschrift nodig op de eerste dag van arbeidsongeschiktheid wanneer de onderneming waarvoor de werknemer werkzaam is meer dan 50 werknemers telt.

Telt de onderneming minder dan 50 werknemers, dan moet de werknemer wel altijd een medisch getuigschrift voorleggen wanneer deze regel werd opgenomen in het arbeidsreglement.

(Ook wanneer u geen medisch getuigschrift moet voorleggen aan uw werkgever, kan deze een controlearts sturen om uw arbeidsongeschiktheid na te gaan.)

Wanneer de werknemer verplicht is om een medisch getuigschrift voor te leggen, moet dit binnen de twee werkdagen vanaf de eerste dag van de ongeschiktheid bezorgd worden aan de werkgever (via de post, e-mail, …), tenzij een andere termijn bij collectieve arbeidsovereenkomst of door het arbeidsreglement werd bepaald.

Let op! Bent u ziek, volg uw verplichtingen dan strikt op. Doet u dit niet, dan kan u in de problemen komen.


De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
31/01/2023
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!