Wat kan je doen bij schending van een kinderrecht?

Ik ben nog niet meerderjarig, jonger dan 18. Ik word echt niet goed behandeld, ik denk dat mijn rechten worden geschonden.

Loopt er iets fout thuis, op school of in de jeugdbeweging? Word je lastig gevallen op sociale media? 

Kan of wil niemand iets doen, luistert niemand naar jou? Kan je het zelfs niet zeggen aan je beste vrienden?

Een oplossing voor jou: de Klachtenlijn van het Vlaams Kinderrechtencommissariaat.


Wat is de Klachtenlijn

De Klachtenlijn is een toegang tot het Kinderrechtencommissariaat.

Het Kindercommissariaat onderzoekt of iedereen, wie het ook is, het Kinderrechtenverdrag in Vlaanderen naleeft.

Wat doet de Klachtenlijn voor jou?

De Klachtenlijn luistert naar jouw verhaal en onderzoekt met jou wat jouw probleem is. Je zal uitleg krijgen over jouw rechten, wat je kan doen en wie je kan helpen.

Als de Klachtenlijn denkt dat jouw rechten geschonden zijn, dan zal jouw klacht verder onderzocht worden, maar enkel als jij dit zelf ook wil. Ze luisteren dan naar alle partijen en bemiddelen tussen jou en de andere persoon of organisatie waar je klacht over gaat. Een oplossing wordt gezocht met iedereen en dit met respect voor jouw rechten.

De Klachtenlijn contacteren?

Je kan bellen, mailen of schrijven.

Telefoon: 0800 / 20 808 - gratis en vertrouwelijk

maandag tot en met donderdag van 9u tot 17u en vrijdag en schoolvakanties van 9u tot 16u.

Mail: klachtenlijn@kinderrechten.be

Adres: Klachtenlijn van het Kinderrechtencommissariaat

Leuvenseweg 86

1000 Brussel

Belgiƫ

Anonieme klacht?

Als jij wil dat het Kinderrechtencommissariaat jouw klacht onderzoekt en bemiddelt voor jou, dan hebben zij wel jouw naam nodig.

De klachtenlijn vraagt ook jouw adres, telefoonnummer of emailadres om jou een antwoord te kunnen bezorgen. Je kan wel vragen om deze gegevens nooit door te geven aan anderen.


Lees hier meer over de Klachtenlijn.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
16/03/2022
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Wetboekartikelen
Verdrag - Inzake de Rechten van het Kind dd. 20 november 1989 - Art. 1-54
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Ik ben nog niet meerderjarig, jonger dan 18. Ik word echt niet goed behandeld, ik denk dat mijn rechten worden geschonden.

Loopt er iets fout thuis, op school of in de jeugdbeweging? Word je lastig gevallen op sociale media? 

Kan of wil niemand iets doen, luistert niemand naar jou? Kan je het zelfs niet zeggen aan je beste vrienden?

Een oplossing voor jou: de Klachtenlijn van het Vlaams Kinderrechtencommissariaat.


Wat is de Klachtenlijn

De Klachtenlijn is een toegang tot het Kinderrechtencommissariaat.

Het Kindercommissariaat onderzoekt of iedereen, wie het ook is, het Kinderrechtenverdrag in Vlaanderen naleeft.

Wat doet de Klachtenlijn voor jou?

De Klachtenlijn luistert naar jouw verhaal en onderzoekt met jou wat jouw probleem is. Je zal uitleg krijgen over jouw rechten, wat je kan doen en wie je kan helpen.

Als de Klachtenlijn denkt dat jouw rechten geschonden zijn, dan zal jouw klacht verder onderzocht worden, maar enkel als jij dit zelf ook wil. Ze luisteren dan naar alle partijen en bemiddelen tussen jou en de andere persoon of organisatie waar je klacht over gaat. Een oplossing wordt gezocht met iedereen en dit met respect voor jouw rechten.

De Klachtenlijn contacteren?

Je kan bellen, mailen of schrijven.

Telefoon: 0800 / 20 808 - gratis en vertrouwelijk

maandag tot en met donderdag van 9u tot 17u en vrijdag en schoolvakanties van 9u tot 16u.

Mail: klachtenlijn@kinderrechten.be

Adres: Klachtenlijn van het Kinderrechtencommissariaat

Leuvenseweg 86

1000 Brussel

Belgiƫ

Anonieme klacht?

Als jij wil dat het Kinderrechtencommissariaat jouw klacht onderzoekt en bemiddelt voor jou, dan hebben zij wel jouw naam nodig.

De klachtenlijn vraagt ook jouw adres, telefoonnummer of emailadres om jou een antwoord te kunnen bezorgen. Je kan wel vragen om deze gegevens nooit door te geven aan anderen.


Lees hier meer over de Klachtenlijn.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
16/03/2022
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!