U heeft problemen met een dienst die u heeft gevraagd of met een product dat u heeft aangekocht.
‘ALL OF US ARE CONSUMERS.’
‘ALL OF US DESERVE THE RIGHT TO BE PROTECTED.’
(President J.F. KENNEDY)
Bijvoorbeeld
Een dienst:
Een advocaat maakt een huurcontract op met foutieve informatie en rekent daarbovenop ook nog een hogere kost aan dan afgesproken.
Een product:
U koopt een televisie bij een online elektronicawinkel. Bij levering blijkt dat de televisie niet in nieuwstaat verkeert (teruggestuurd door een vorige koper) en er enkele kabels ontbreken.
Bent u zich bewust over uw rechten?
15 maart is dag van het consumentenrecht.
Op deze dag willen consumentenrechtenorganisaties wereldwijd de consumentenrechten en -behoeften aankaarten. Het respect voor en de bescherming van alle consumenten wordt benadrukt.
Tot op vandaag weet de consument veelal niets van zijn of haar rechten, blijven bedrijven misbruik maken van de onwetendheid van de consument en weet de consument niet waarheen met zijn of haar probleem.
De consument die te maken heeft met een gebrekkig product of dienst heeft het zeer moeilijk om zijn belang te beschermen en het probleem zelf op te lossen. De consument voelt zich vaak bedot of de zwakke partij, wat aanleiding geeft tot oplopende frustraties.
‘All of us are consumers. All of us deserve the right tot be protected.’ Op 15 maart 1962 heeft president John F. Kennedy de problemen tussen consument, bedrijven en dienstverleners onder de aandacht gebracht en de bescherming van de consument bepleit.
De wereldwijde consumentenbeweging verkoos dan ook die datum om misbruik tegenover consumenten en bescherming hiertegen bij het grote publiek te bepleiten.
De dag van de consument is belangrijk voor ieder van ons.
Wat is het consumentenrecht?
Het consumentenrecht regelt de rechten en plichten bij de koop en verkoop van goederen en diensten. Het consumentenrecht verplicht de consument en de verkoper/dienstverlener de regels te volgen. Dit betekent dat beide partijen niet mogen afwijken van deze regelgeving (tenzij anders besproken binnen de sector) om de koop-verkoopprocedure zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Bij problemen kan de consument op verschillende wijzen hulp of advies verkrijgen.
In het consumentenrecht zijn er verschillende onderdelen die de consument beschermen bij de aankoop van een goed of dienst. Het belangrijkste onderdeel van het consumentenrecht is “marktpraktijken en consumentenbescherming”.
Het onderdeel handelspraktijken en consumentenbescherming bespreekt iedere actie van een onderneming, van promotie van een product of dienst tot de verkoop of levering van het product/de dienst. Om dit te verduidelijken bevat de wet heldere gedragsregels over toegelaten en verboden praktijken tijdens de verkoop van goederen en diensten. Ook ondernemingen hebben ruime informatieplicht naar de consument toe.
Elke onderneming, hoe groot of klein ook, heeft een informatieplicht. Een advocatenkantoor moet bijvoorbeeld steeds vooraf met de cliënt de kosten en de prijzen bespreken voor een procedure echtscheiding.
Wat te doen indien u problemen ondervindt met de verkoper/dienstverlener?
Indien u als consument problemen zou ondervinden bij uw aankoop van een goed of dienst zijn er verschillende stappen die u kan volgen om dit probleem op te lossen.
Stap 1: Bespreken met de desbetreffende tegenpartij
De eerste stap is steeds: het probleem bespreken met de tegenpartij. Dit zal in de meeste gevallen de verkoper van het product of de dienst zijn.
Het is belangrijk om hierbij tot een oplossing (consensus) te komen waarmee beide partijen akkoord gaan.
Stap 2: Bemiddeling door een derde
Indien een bespreking met de tegenpartij niet tot een oplossing leidt, kan u bemiddeling door een derde persoon vragen.
Deze derde, vaak een onafhankelijke persoon met kennis over het probleem, probeert een oplossing te vinden voor u en de tegenpartij.
Stap 3: De Consumentenombudsdienst
Als bespreking of bemiddeling niet lukt, kan u als consument beroep doen op de hulp van de Consumentenombudsdienst (COD).
De COD is een openbare dienst die u als consument een mogelijkheid geeft om uw probleem/geschil buiten de rechtbank op te lossen. Het loket ‘consumenten met klachten’ van de ombudsdienst zal u doorverwijzen naar de bevoegde dienst of – als er geen bevoegde dienst is – uw klacht zelf behandelen.
Overigens kan u ook terecht bij de Consumentenombudsdienst voor meer informatie over uw rechten en plichten als consument of verkoper/dienstverlener.
Stap 4: De gerechtelijke procedure
Als alle voorgaande stappen geen oplossing bieden voor uw probleem, rest alleen nog de gerechtelijke procedure voor de rechtbank. Uw klacht wordt gebracht bij de bevoegde rechter die uw probleem zal onderzoeken, naar iedereen zal luisteren en dan beslissen in een vonnis.
Hiervoor vraagt u best vooraf raad aan een advocaat.
De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.