U wenst een product terug te sturen... mag een verkoper u steeds terugbetalen met een waardebon?

Wanneer u niet tevreden bent met de aankoop van een bepaald product kan u dit -in bepaalde gevallen- terugsturen of terugbrengen naar de verkoper. Dit recht heet het herroepingsrecht of retourrecht.

Het herroepingsrecht is wettelijk gezien alleen van toepassing op verkopen die op afstand gesloten worden. Dit betekent dat u een product slechts terug kan brengen wanneer u dit bijvoorbeeld via het internet of telefonisch heeft aangekocht.

Koopt u een product aan in de winkel of op een andere verkoopplaats, dan heeft u dus geen recht op wettelijke herroeping. De verkoper kan u evenwel de mogelijkheid bieden om uw product terug te brengen in ruil voor terugbetaling in de vorm van een waardebon, een vervangend product of teruggave van uw geld.

Het herroepingsrecht bij overeenkomsten op afstand

Wanneer u bij een overeenkomst op afstand (vb. schoenen kopen op internet) gebruik maakt van het herroepingsrecht heeft u een wettelijke minimumtermijn van 14 dagen waarbinnen u het product dient te bezorgen aan of terug te sturen naar de verkoper.

Stuurt u een product terug, dan moet de verkoper u steeds terugbetalen binnen een wettelijke termijn van 14 dagen.

De verkoper dient deze terugbetaling uit te voeren via hetzelfde betaalmiddel als hetgeen door de consument gebruikt werd om het product aan te kopen.

Vb. U kocht het product aan via een bon, dan krijgt u het tegoed terug in de vorm van een waardebon.

Vb. U kocht het product aan met uw betaalkaart, dan dient ook de terugbetaling te gebeuren via een bankoverschrijving naar uw rekening.

Hiervan mag slechts afgeweken worden wanneer de consument uitdrukkelijk akkoord gaat met een andere manier van terugbetaling.

Overigens mag de verkoper geen bijkomende kosten aanrekenen voor de terugbetaling en dient deze steeds de volledige som van het product terug te betalen.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
10/01/2023
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Wetboekartikelen
Wetboek van economisch recht - Art. VI.50
Wetboek van economisch recht - Art. VI.45
Wetboek van economisch recht - Art. VI.47
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Wanneer u niet tevreden bent met de aankoop van een bepaald product kan u dit -in bepaalde gevallen- terugsturen of terugbrengen naar de verkoper. Dit recht heet het herroepingsrecht of retourrecht.

Het herroepingsrecht is wettelijk gezien alleen van toepassing op verkopen die op afstand gesloten worden. Dit betekent dat u een product slechts terug kan brengen wanneer u dit bijvoorbeeld via het internet of telefonisch heeft aangekocht.

Koopt u een product aan in de winkel of op een andere verkoopplaats, dan heeft u dus geen recht op wettelijke herroeping. De verkoper kan u evenwel de mogelijkheid bieden om uw product terug te brengen in ruil voor terugbetaling in de vorm van een waardebon, een vervangend product of teruggave van uw geld.

Het herroepingsrecht bij overeenkomsten op afstand

Wanneer u bij een overeenkomst op afstand (vb. schoenen kopen op internet) gebruik maakt van het herroepingsrecht heeft u een wettelijke minimumtermijn van 14 dagen waarbinnen u het product dient te bezorgen aan of terug te sturen naar de verkoper.

Stuurt u een product terug, dan moet de verkoper u steeds terugbetalen binnen een wettelijke termijn van 14 dagen.

De verkoper dient deze terugbetaling uit te voeren via hetzelfde betaalmiddel als hetgeen door de consument gebruikt werd om het product aan te kopen.

Vb. U kocht het product aan via een bon, dan krijgt u het tegoed terug in de vorm van een waardebon.

Vb. U kocht het product aan met uw betaalkaart, dan dient ook de terugbetaling te gebeuren via een bankoverschrijving naar uw rekening.

Hiervan mag slechts afgeweken worden wanneer de consument uitdrukkelijk akkoord gaat met een andere manier van terugbetaling.

Overigens mag de verkoper geen bijkomende kosten aanrekenen voor de terugbetaling en dient deze steeds de volledige som van het product terug te betalen.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
10/01/2023
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!