Vlucht geannuleerd: wat zijn uw rechten?

Een vakantie kan bijna niet slechter beginnen. Klaar om te vertrekken voor die langverwachte reis, maar dan komt het bericht dat uw vlucht geannuleerd is vanwege een staking. Wat nu?


Rechten bij annulatie van uw vlucht

Als passagier heeft u recht op vergoeding wanneer uw vlucht wordt geannuleerd. De luchtvaartmaatschappij moet u de volgende opties bieden:

  1. Volledige terugbetaling van uw tickets, waarmee u een vlucht kunt boeken bij een andere maatschappij.
  2. Een alternatieve vlucht binnen een korte termijn, zodat u alsnog op uw bestemming komt.
  3. Een andere vlucht op een datum naar keuze.

Wanneer u vanwege de geannuleerde heenvlucht niet op locatie geraakt, is de kans groot dat uw retourticket ook waardeloos wordt. In dat geval heeft u het recht om de luchtvaartmaatschappij te vragen het gehele bedrag van het retourticket terug te betalen.

Uw terugvlucht wordt geannuleerd, wat nu?

Indien uw terugvlucht wordt geannuleerd en u zich al op locatie bevindt, heeft u recht op een alternatieve vlucht binnen de kortst mogelijke termijn. U bent echter vrij om niet te wachten op de alternatieve vlucht en zelf een terugvlucht te boeken bij een andere maatschappij.

Ongeacht het moment van annulering, is de luchtvaartmaatschappij verplicht om u te vergoeden voor maaltijden, hotelovernachtingen en transfers in afwachting van een vervangende vlucht.

Bewaar uw betaalbewijzen zodat u deze kan voorleggen aan de maatschappij om terugbetaling te bekomen!

Schadevergoeding bij annulering van uw vlucht:

Of u recht heeft op een schadevergoeding hangt af van de termijn tussen de melding van de annulering en de oorspronkelijke vluchtdatum, evenals de aangeboden vervangingsoplossingen van de luchtvaartmaatschappij.

  • Annulatie meer dan twee weken voor vertrek: De maatschappij moet u een alternatief aanbieden. Als u dat weigert, heeft u recht op volledige terugbetaling van het ticket.
  • Annulatie meer dan één week voor vertrek: De maatschappij moet u een alternatief aanbieden. Als u dat weigert, heeft u recht op volledige terugbetaling van het ticket. Daarnaast heeft u recht op schadevergoeding, tenzij de maatschappij u een alternatieve vlucht voorstelt die maximaal 2 uur voor het oorspronkelijke vertrekuur vertrekt en maximaal 4 uur na de oorspronkelijke aankomsttijd aankomt.
  • Annulatie minder dan één week voor vertrek: De maatschappij moet u een alternatief aanbieden. Als u dat weigert, heeft u recht op volledige terugbetaling van het ticket. Daarnaast heeft u recht op schadevergoeding, tenzij de maatschappij een alternatieve vlucht voorstelt die maximaal 1 uur voor het oorspronkelijke vertrekuur vertrekt en maximaal 2 uur na de oorspronkelijke aankomsttijd aankomt.
De hoogte van de schadevergoeding is afhankelijk van de vluchtafstand:
  • €250,00 voor een vlucht van 0 tot 1.500 km.
  • €400,00 voor een vlucht van meer dan 1.500 km binnen de EU of 1.500 tot 3.500 km buiten de EU.
  • €600,00 voor een vlucht van meer dan 3.500 km.

Hoe krijgt u een correcte vergoeding?

Om aanspraak te maken op de vergoeding dient u contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij en een verzoek tot annulatie en terugbetaling in te dienen. Er zijn verschillende diensten, zoals vlucht-vertraagd.be en Test-Aankoop, die u kunnen helpen bij dit proces en ervoor zorgen dat u de juiste vergoeding ontvangt voor uw geannuleerde vlucht.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
18/07/2023
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Een vakantie kan bijna niet slechter beginnen. Klaar om te vertrekken voor die langverwachte reis, maar dan komt het bericht dat uw vlucht geannuleerd is vanwege een staking. Wat nu?


Rechten bij annulatie van uw vlucht

Als passagier heeft u recht op vergoeding wanneer uw vlucht wordt geannuleerd. De luchtvaartmaatschappij moet u de volgende opties bieden:

  1. Volledige terugbetaling van uw tickets, waarmee u een vlucht kunt boeken bij een andere maatschappij.
  2. Een alternatieve vlucht binnen een korte termijn, zodat u alsnog op uw bestemming komt.
  3. Een andere vlucht op een datum naar keuze.

Wanneer u vanwege de geannuleerde heenvlucht niet op locatie geraakt, is de kans groot dat uw retourticket ook waardeloos wordt. In dat geval heeft u het recht om de luchtvaartmaatschappij te vragen het gehele bedrag van het retourticket terug te betalen.

Uw terugvlucht wordt geannuleerd, wat nu?

Indien uw terugvlucht wordt geannuleerd en u zich al op locatie bevindt, heeft u recht op een alternatieve vlucht binnen de kortst mogelijke termijn. U bent echter vrij om niet te wachten op de alternatieve vlucht en zelf een terugvlucht te boeken bij een andere maatschappij.

Ongeacht het moment van annulering, is de luchtvaartmaatschappij verplicht om u te vergoeden voor maaltijden, hotelovernachtingen en transfers in afwachting van een vervangende vlucht.

Bewaar uw betaalbewijzen zodat u deze kan voorleggen aan de maatschappij om terugbetaling te bekomen!

Schadevergoeding bij annulering van uw vlucht:

Of u recht heeft op een schadevergoeding hangt af van de termijn tussen de melding van de annulering en de oorspronkelijke vluchtdatum, evenals de aangeboden vervangingsoplossingen van de luchtvaartmaatschappij.

  • Annulatie meer dan twee weken voor vertrek: De maatschappij moet u een alternatief aanbieden. Als u dat weigert, heeft u recht op volledige terugbetaling van het ticket.
  • Annulatie meer dan één week voor vertrek: De maatschappij moet u een alternatief aanbieden. Als u dat weigert, heeft u recht op volledige terugbetaling van het ticket. Daarnaast heeft u recht op schadevergoeding, tenzij de maatschappij u een alternatieve vlucht voorstelt die maximaal 2 uur voor het oorspronkelijke vertrekuur vertrekt en maximaal 4 uur na de oorspronkelijke aankomsttijd aankomt.
  • Annulatie minder dan één week voor vertrek: De maatschappij moet u een alternatief aanbieden. Als u dat weigert, heeft u recht op volledige terugbetaling van het ticket. Daarnaast heeft u recht op schadevergoeding, tenzij de maatschappij een alternatieve vlucht voorstelt die maximaal 1 uur voor het oorspronkelijke vertrekuur vertrekt en maximaal 2 uur na de oorspronkelijke aankomsttijd aankomt.
De hoogte van de schadevergoeding is afhankelijk van de vluchtafstand:
  • €250,00 voor een vlucht van 0 tot 1.500 km.
  • €400,00 voor een vlucht van meer dan 1.500 km binnen de EU of 1.500 tot 3.500 km buiten de EU.
  • €600,00 voor een vlucht van meer dan 3.500 km.

Hoe krijgt u een correcte vergoeding?

Om aanspraak te maken op de vergoeding dient u contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij en een verzoek tot annulatie en terugbetaling in te dienen. Er zijn verschillende diensten, zoals vlucht-vertraagd.be en Test-Aankoop, die u kunnen helpen bij dit proces en ervoor zorgen dat u de juiste vergoeding ontvangt voor uw geannuleerde vlucht.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
18/07/2023
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!