Wat kan u doen wanneer u slachtoffer bent van phishing?

We krijgen ze allemaal wel eens in onze mailbox: verdachte berichten over niet betaalde rekeningen, unieke kansen en extra subsidies.

Deze berichten maken een onderdeel uit van phishing, een vorm van internetfraude waarbij fraudeurs proberen om persoonlijke gegevens te achterhalen zoals pincodes, wachtwoorden en andere inloggegevens door zich voor te doen als officiƫle instanties.

Wat kan u doen wanneer u een verdacht bericht ontvangt?

Denkt u een verdacht bericht te ontvangen, dan is het verstandig om volgende stappen te ondernemen:

  • Controleer of de informatie van de juiste instantie komt. Een bedrijf zal u nooit contacteren via een vreemd emailaccount of onbekend nummer;
  • Controleer of de informatie klopt. Wanneer u geen klant bent bij het bedrijf dat u contacteert en uw rekeningen betaald zijn, zal dit hoogstwaarschijnlijk een onderdeel van de phishing zijn.

Ontvangt u een verdacht bericht, dan kan u dit doorsturen naar verdacht@safeonweb.be. Deze instantie zal het bericht controleren en anderen alarmeren over het voorval.

Wat als u de link heeft aangeklikt en uw gegevens deelde?

Deelde u toch uw gegevens? Zorg er dan voor dat uw wachtwoord zo snel mogelijk aangepast wordt en bel Cardstop om uw betaalkaart te blokkeren.

Wat als er geld van uw rekening is?

Is er geld van uw rekening of werden uw gegevens gelekt? Contacteer dan zo snel mogelijk de politie en uw bank.

Krachtens het Wetboek van Economisch Recht heeft ieder slachtoffer van internetfraude recht op volledige compensatie vanwege de bank.

Vele banken weigeren echter te helpen of compenseren maar een deel van de schade. Voor de slachtoffers zit er dan niets anders op dan een advocaat te nemen om het geld terug te krijgen.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
10/01/2023
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

We krijgen ze allemaal wel eens in onze mailbox: verdachte berichten over niet betaalde rekeningen, unieke kansen en extra subsidies.

Deze berichten maken een onderdeel uit van phishing, een vorm van internetfraude waarbij fraudeurs proberen om persoonlijke gegevens te achterhalen zoals pincodes, wachtwoorden en andere inloggegevens door zich voor te doen als officiƫle instanties.

Wat kan u doen wanneer u een verdacht bericht ontvangt?

Denkt u een verdacht bericht te ontvangen, dan is het verstandig om volgende stappen te ondernemen:

  • Controleer of de informatie van de juiste instantie komt. Een bedrijf zal u nooit contacteren via een vreemd emailaccount of onbekend nummer;
  • Controleer of de informatie klopt. Wanneer u geen klant bent bij het bedrijf dat u contacteert en uw rekeningen betaald zijn, zal dit hoogstwaarschijnlijk een onderdeel van de phishing zijn.

Ontvangt u een verdacht bericht, dan kan u dit doorsturen naar verdacht@safeonweb.be. Deze instantie zal het bericht controleren en anderen alarmeren over het voorval.

Wat als u de link heeft aangeklikt en uw gegevens deelde?

Deelde u toch uw gegevens? Zorg er dan voor dat uw wachtwoord zo snel mogelijk aangepast wordt en bel Cardstop om uw betaalkaart te blokkeren.

Wat als er geld van uw rekening is?

Is er geld van uw rekening of werden uw gegevens gelekt? Contacteer dan zo snel mogelijk de politie en uw bank.

Krachtens het Wetboek van Economisch Recht heeft ieder slachtoffer van internetfraude recht op volledige compensatie vanwege de bank.

Vele banken weigeren echter te helpen of compenseren maar een deel van de schade. Voor de slachtoffers zit er dan niets anders op dan een advocaat te nemen om het geld terug te krijgen.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
10/01/2023
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!