Wat als u een auto koopt die niet voldoet aan de verwachte/afgesproken staat?

Koopt u een wagen aan, dan moet de verkoper u steeds de nodige informatie over deze wagen verschaffen (ongeacht of deze particulier is of professional). Deze verplichting heet de mededelingsplicht of informatieplicht.

Door middel van de informatieplicht moet de verkoper alle gekende gebreken vermelden en mag deze geen zaken achterhouden voor de koper. Van de verkoper wordt dus steeds verwacht dat deze alle gebreken kent.

Wat als er gebreken zijn aan de wagen?

Zijn er na de aankoop gebreken aan de wagen die niet vermeld werden aan de klant, dan zal de verkoper steeds aansprakelijk zijn voor deze gebreken, ook wanneer de gebreken niet zichtbaar waren op het moment van de koop.

De verkoper kan aansprakelijk worden gesteld op basis van 3 gronden:

  • De verkoper kende de gebreken en heeft deze bewust verzwegen; (verborgen gebreken)
  • De verkoper kende de gebreken niet, maar deze waren reeds aanwezig op het moment van de koop; (verborgen gebreken)
  • De verkoper kende de gebreken en heeft er bewust over gelogen. (bedrog)

Op basis van deze gronden kan de koop ontbonden worden of dient uw schade gecompenseerd te worden.

Wat kan u doen?

Zijn er problemen met de wagen, dan kan u eerst contact opnemen met de verkoper. Deze kan u mogelijk zelf helpen en u compenseren.

Weigert de verkoper u te helpen, dan onderneemt u best zo snel mogelijk actie. U verzamelt voldoende bewijs om te tonen dat de gebreken of de oorzaak van de gebreken aan de wagen reeds aanwezig waren op het moment van de koop en dat u niet op de hoogte was/kon zijn van deze gebreken.

Contacteer een expert en laat een deskundigenonderzoek uitvoeren.

Reageert de verkoper niet op het deskundigenonderzoek, dan kan u een advocaat inschakelen om een gerechtelijke procedure op te starten tegen de verkoper. Dit kan werken als drukmiddel, maar ook om u effectief te verdedigen in de rechtbank. als koper is het verstandig om de wagen steeds grondig te inspecteren en, indien mogelijk, een testrit te doen.

Let op! Als koper is het verstandig om de wagen steeds grondig te inspecteren en, indien mogelijk, een testrit te doen alvorens u overgaat tot de koop.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
22/02/2024
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Wetboekartikelen
Burgerlijk Wetboek - Art. 1641
Wetboek van economisch recht - Art. VI.2 Art. VI.37 Art. VI. 38 Art. VI.97 Art. VI.99
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Koopt u een wagen aan, dan moet de verkoper u steeds de nodige informatie over deze wagen verschaffen (ongeacht of deze particulier is of professional). Deze verplichting heet de mededelingsplicht of informatieplicht.

Door middel van de informatieplicht moet de verkoper alle gekende gebreken vermelden en mag deze geen zaken achterhouden voor de koper. Van de verkoper wordt dus steeds verwacht dat deze alle gebreken kent.

Wat als er gebreken zijn aan de wagen?

Zijn er na de aankoop gebreken aan de wagen die niet vermeld werden aan de klant, dan zal de verkoper steeds aansprakelijk zijn voor deze gebreken, ook wanneer de gebreken niet zichtbaar waren op het moment van de koop.

De verkoper kan aansprakelijk worden gesteld op basis van 3 gronden:

  • De verkoper kende de gebreken en heeft deze bewust verzwegen; (verborgen gebreken)
  • De verkoper kende de gebreken niet, maar deze waren reeds aanwezig op het moment van de koop; (verborgen gebreken)
  • De verkoper kende de gebreken en heeft er bewust over gelogen. (bedrog)

Op basis van deze gronden kan de koop ontbonden worden of dient uw schade gecompenseerd te worden.

Wat kan u doen?

Zijn er problemen met de wagen, dan kan u eerst contact opnemen met de verkoper. Deze kan u mogelijk zelf helpen en u compenseren.

Weigert de verkoper u te helpen, dan onderneemt u best zo snel mogelijk actie. U verzamelt voldoende bewijs om te tonen dat de gebreken of de oorzaak van de gebreken aan de wagen reeds aanwezig waren op het moment van de koop en dat u niet op de hoogte was/kon zijn van deze gebreken.

Contacteer een expert en laat een deskundigenonderzoek uitvoeren.

Reageert de verkoper niet op het deskundigenonderzoek, dan kan u een advocaat inschakelen om een gerechtelijke procedure op te starten tegen de verkoper. Dit kan werken als drukmiddel, maar ook om u effectief te verdedigen in de rechtbank. als koper is het verstandig om de wagen steeds grondig te inspecteren en, indien mogelijk, een testrit te doen.

Let op! Als koper is het verstandig om de wagen steeds grondig te inspecteren en, indien mogelijk, een testrit te doen alvorens u overgaat tot de koop.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
22/02/2024
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!