Heeft u recht op compensatie van de NMBS voor vertraging of afschaffing van uw trein?

Maakt u gebruik van de trein om u te verplaatsen naar het werk of school, dan heeft u vast al meermaals last gehad van vertraging of afschaffing van uw trein.

Als reiziger heeft u recht op een compensatie.

Op welke compensatie heeft u recht? 

Wie te laat komt op diens eindbestemming door vertraging of afschaffing van een trein, heeft recht op een compensatie

Deze vertraging staat los van de vertraging die uw trein heeft op het moment van aankomst in uw vertrekstation en wordt berekend aan de hand van het verschil tussen de verwachte aankomsttijd volgens de dienstregeling van de NMBS en de effectieve aankomsttijd.

Afhankelijk van uw vervoersbewijs, zal uw compensatie bestaan uit een waardebon, tegoed op uw account of een overschrijving

Wanneer heeft u recht op een compensatie?

Om een compensatie te bekomen, dient u aan volgende voorwaarden te voldoen: 

  • Een vertraging van 0 tot 14 minuten: u heeft geen recht op een compensatie;
  • Een vertraging van 15 tot 29 minuten: u heeft recht op een compensatie vanaf 20 vertragingen binnen 6 maanden;
  • Een vertraging van 30 tot 59 minuten: u heeft recht op een compensatie vanaf 10 vertragingen binnen 6 maanden;
  • Een vertraging van 60 minuten of meer: u heeft altijd recht op een compensatie.

Let op! De vertraging is slechts van toepassing op de vooraf aangekondigde dienstregeling. Als u omwille van de vertraging of afschaffing van uw trein de aansluiting met de volgende trein mist of een andere trein dient te nemen, mag u de totale vertraging berekenen op voorwaarde dat u steeds de eerstvolgende trein naar uw eindbestemming neemt.

Hoe bekomt u de compensatie?

Om de compensatie te bekomen, moet u een aanvraagformulier invullen.

Dit kan u doen via My NMBS of door het formulier per brief te versturen naar NMBS Marketing & Sales, Customer Service B-MS. 1423, Hallepoortlaan 40, 1060 Brussel.

In dit formulier vult u onder meer uw persoonlijke gegevens in en meer informatie over uw vertraging. Het is dus van groot belang dat u steeds voldoende informatie over uw vertraging noteert en vooraf bewaart. (Een vertragingsattest is niet verplicht.)

  • Een aanvraag voor vertragingen van 15 tot 59 minuten dient te gebeuren binnen de 30 kalenderdagen na de periode van 6 maanden waarop de vertraging betrekking heeft.
  • Een aanvraag voor vertragingen van minstens 60 minuten dient te gebeuren binnen de 30 dagen na de reis waarop de vertraging betrekking heeft.

Hoeveel bedraagt de compensatie?

Tabel 1: de waarde van de compensatie afhankelijk van de effectieve vertraging:

Effectieve vertraging

Waarde van de compensatie

15 tot 29 minuten

25% van de aankoopwaarde

30 tot 59 minuten

50% van de aankoopwaarde

60 minuten of meer

100% van de aankoopwaarde


Tabel 2: aantal trajecten per type vervoersbewijs:

Vervoersbewijs

Aantal trajecten

Enkel ticket standaard

1

Heen en terug standaard ticket

2

Abonnement 1 maand

40

Abonnement 3 maanden

120

Abonnement 12 maanden

480

Andere

Aantal mogelijke lijnen = aantal trajecten



Berekening:

Om de waarde van uw compensatie te berekenen, dient u volgende stappen te volgen:

  • Stap 1) Prijsberekening van uw individueel traject

Prijs vervoersbewijs (ticket of totaalprijs abonnement) / aantal trajecten per type vervoersbewijs (zie tabel 2)

  • Stap 2) Totaalprijs aantal trajecten met vertraging

Prijsberekening individueel traject x aantal trajecten met vertraging

  • Stap 3) Berekening waarde compensatie

Totaalprijs aantal trajecten met vertraging x waarde van de compensatie (zie tabel 1)

(De minimumwaarde van uw compensatie bedraagt steeds 2,50 euro.)

Voorbeeld:

U heeft een abonnement van 12 maanden met een kostprijs van 1.500,00 euro. U heeft in een periode van 6 maanden 20 vertragingen van tussen de 15 en 30 minuten gehad.

Stap 1) 1.500,00 / 480 = 3,125 

Stap 2) 3,125 x 20 = 62,5

Stap 3) 62,5 x 25% = 15,63

Totale compensatie: 15,63 euro


De infomatie in dit artikel werd gebaseerd op de gegevens van www.nmbs.be. U kan vrijblijvend meer informatie lezen via deze link: https://www.belgiantrain.be/nl...

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
24/05/2023
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Maakt u gebruik van de trein om u te verplaatsen naar het werk of school, dan heeft u vast al meermaals last gehad van vertraging of afschaffing van uw trein.

Als reiziger heeft u recht op een compensatie.

Op welke compensatie heeft u recht? 

Wie te laat komt op diens eindbestemming door vertraging of afschaffing van een trein, heeft recht op een compensatie

Deze vertraging staat los van de vertraging die uw trein heeft op het moment van aankomst in uw vertrekstation en wordt berekend aan de hand van het verschil tussen de verwachte aankomsttijd volgens de dienstregeling van de NMBS en de effectieve aankomsttijd.

Afhankelijk van uw vervoersbewijs, zal uw compensatie bestaan uit een waardebon, tegoed op uw account of een overschrijving

Wanneer heeft u recht op een compensatie?

Om een compensatie te bekomen, dient u aan volgende voorwaarden te voldoen: 

  • Een vertraging van 0 tot 14 minuten: u heeft geen recht op een compensatie;
  • Een vertraging van 15 tot 29 minuten: u heeft recht op een compensatie vanaf 20 vertragingen binnen 6 maanden;
  • Een vertraging van 30 tot 59 minuten: u heeft recht op een compensatie vanaf 10 vertragingen binnen 6 maanden;
  • Een vertraging van 60 minuten of meer: u heeft altijd recht op een compensatie.

Let op! De vertraging is slechts van toepassing op de vooraf aangekondigde dienstregeling. Als u omwille van de vertraging of afschaffing van uw trein de aansluiting met de volgende trein mist of een andere trein dient te nemen, mag u de totale vertraging berekenen op voorwaarde dat u steeds de eerstvolgende trein naar uw eindbestemming neemt.

Hoe bekomt u de compensatie?

Om de compensatie te bekomen, moet u een aanvraagformulier invullen.

Dit kan u doen via My NMBS of door het formulier per brief te versturen naar NMBS Marketing & Sales, Customer Service B-MS. 1423, Hallepoortlaan 40, 1060 Brussel.

In dit formulier vult u onder meer uw persoonlijke gegevens in en meer informatie over uw vertraging. Het is dus van groot belang dat u steeds voldoende informatie over uw vertraging noteert en vooraf bewaart. (Een vertragingsattest is niet verplicht.)

  • Een aanvraag voor vertragingen van 15 tot 59 minuten dient te gebeuren binnen de 30 kalenderdagen na de periode van 6 maanden waarop de vertraging betrekking heeft.
  • Een aanvraag voor vertragingen van minstens 60 minuten dient te gebeuren binnen de 30 dagen na de reis waarop de vertraging betrekking heeft.

Hoeveel bedraagt de compensatie?

Tabel 1: de waarde van de compensatie afhankelijk van de effectieve vertraging:

Effectieve vertraging

Waarde van de compensatie

15 tot 29 minuten

25% van de aankoopwaarde

30 tot 59 minuten

50% van de aankoopwaarde

60 minuten of meer

100% van de aankoopwaarde


Tabel 2: aantal trajecten per type vervoersbewijs:

Vervoersbewijs

Aantal trajecten

Enkel ticket standaard

1

Heen en terug standaard ticket

2

Abonnement 1 maand

40

Abonnement 3 maanden

120

Abonnement 12 maanden

480

Andere

Aantal mogelijke lijnen = aantal trajecten



Berekening:

Om de waarde van uw compensatie te berekenen, dient u volgende stappen te volgen:

  • Stap 1) Prijsberekening van uw individueel traject

Prijs vervoersbewijs (ticket of totaalprijs abonnement) / aantal trajecten per type vervoersbewijs (zie tabel 2)

  • Stap 2) Totaalprijs aantal trajecten met vertraging

Prijsberekening individueel traject x aantal trajecten met vertraging

  • Stap 3) Berekening waarde compensatie

Totaalprijs aantal trajecten met vertraging x waarde van de compensatie (zie tabel 1)

(De minimumwaarde van uw compensatie bedraagt steeds 2,50 euro.)

Voorbeeld:

U heeft een abonnement van 12 maanden met een kostprijs van 1.500,00 euro. U heeft in een periode van 6 maanden 20 vertragingen van tussen de 15 en 30 minuten gehad.

Stap 1) 1.500,00 / 480 = 3,125 

Stap 2) 3,125 x 20 = 62,5

Stap 3) 62,5 x 25% = 15,63

Totale compensatie: 15,63 euro


De infomatie in dit artikel werd gebaseerd op de gegevens van www.nmbs.be. U kan vrijblijvend meer informatie lezen via deze link: https://www.belgiantrain.be/nl...

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
24/05/2023
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!