Respectvol onderwijsklimaat: hoe leerlingen kunnen omgaan met disrespect

Leerlingen en leerkrachten komen tijdens het schooljaar op alle weekdagen samen. Het is van groot belang dat er wederzijds respect is tussen leerling en leerkracht. 

Toch is het geen geheim dat sommige leerlingen soms strenger worden behandeld dan anderen, zelfs tot het punt van vernedering. Maar is het acceptabel voor een leerkracht om een leerling te vernederen? 

Laten we deze kwestie nader bekijken.

De rol van de leerkracht

Een van de kernprincipes van het onderwijs is dat leerkrachten alle leerlingen gelijkwaardig moeten behandelen. Dit betekent dat geen enkele leerling gediscrimineerd, vernederd of uitgelachen mag worden op basis van persoonlijke voorkeur of enige andere grond.

De wetgeving schrijft voor dat personeelsleden van schoolinstellingen zich in al hun interacties met leerlingen, ouders en het publiek op een correcte wijze moeten gedragen. Ze moeten vermijden om het vertrouwen van het publiek te schaden en de waardigheid van hun functie in het onderwijs te ondermijnen.

Voorbeeldfunctie van leerkrachten

Leerkrachten hebben niet alleen de taak om academische kennis over te dragen, maar ook om een voorbeeld te zijn voor hun leerlingen. Ze moeten een model zijn van hoe respectvolle en waardige interacties eruitzien.

Als een leerkracht zelf niet in staat is om respectvol met leerlingen om te gaan, roept dit vragen op over hun geschiktheid voor hun rol in het onderwijs.

Vindt u dat u als leerling gediscrimineerd wordt? 

Als een leerling zich niet gerespecteerd voelt door een leerkracht, zijn er verschillende stappen die kunnen worden ondernomen. Allereerst is het raadzaam om een gesprek aan te gaan met de betreffende leerkracht en uw ouders in te lichten over de problemen die zich vormen. Een open dialoog kan soms misverstanden rechtzetten en tot een positieve verandering leiden. Mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren of voelt de leerling zich niet comfortabel om zelf het gesprek aan te gaan, dan zijn er andere opties.

Een andere leerkracht, een medewerker van het secretariaat of een lid van de directie kan worden benaderd om het probleem te bespreken. Deze personen kunnen bemiddelen en indien nodig verdere actie ondernemen om de situatie op te lossen. Het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) is ook een belangrijk aanspreekpunt voor leerlingen die problemen ervaren. Het CLB kan niet alleen de school aanspreken om het probleem aan te pakken, maar ook waardevolle tips geven om de leerling te helpen met de situatie om te gaan.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
31/08/2023
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Leerlingen en leerkrachten komen tijdens het schooljaar op alle weekdagen samen. Het is van groot belang dat er wederzijds respect is tussen leerling en leerkracht. 

Toch is het geen geheim dat sommige leerlingen soms strenger worden behandeld dan anderen, zelfs tot het punt van vernedering. Maar is het acceptabel voor een leerkracht om een leerling te vernederen? 

Laten we deze kwestie nader bekijken.

De rol van de leerkracht

Een van de kernprincipes van het onderwijs is dat leerkrachten alle leerlingen gelijkwaardig moeten behandelen. Dit betekent dat geen enkele leerling gediscrimineerd, vernederd of uitgelachen mag worden op basis van persoonlijke voorkeur of enige andere grond.

De wetgeving schrijft voor dat personeelsleden van schoolinstellingen zich in al hun interacties met leerlingen, ouders en het publiek op een correcte wijze moeten gedragen. Ze moeten vermijden om het vertrouwen van het publiek te schaden en de waardigheid van hun functie in het onderwijs te ondermijnen.

Voorbeeldfunctie van leerkrachten

Leerkrachten hebben niet alleen de taak om academische kennis over te dragen, maar ook om een voorbeeld te zijn voor hun leerlingen. Ze moeten een model zijn van hoe respectvolle en waardige interacties eruitzien.

Als een leerkracht zelf niet in staat is om respectvol met leerlingen om te gaan, roept dit vragen op over hun geschiktheid voor hun rol in het onderwijs.

Vindt u dat u als leerling gediscrimineerd wordt? 

Als een leerling zich niet gerespecteerd voelt door een leerkracht, zijn er verschillende stappen die kunnen worden ondernomen. Allereerst is het raadzaam om een gesprek aan te gaan met de betreffende leerkracht en uw ouders in te lichten over de problemen die zich vormen. Een open dialoog kan soms misverstanden rechtzetten en tot een positieve verandering leiden. Mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren of voelt de leerling zich niet comfortabel om zelf het gesprek aan te gaan, dan zijn er andere opties.

Een andere leerkracht, een medewerker van het secretariaat of een lid van de directie kan worden benaderd om het probleem te bespreken. Deze personen kunnen bemiddelen en indien nodig verdere actie ondernemen om de situatie op te lossen. Het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) is ook een belangrijk aanspreekpunt voor leerlingen die problemen ervaren. Het CLB kan niet alleen de school aanspreken om het probleem aan te pakken, maar ook waardevolle tips geven om de leerling te helpen met de situatie om te gaan.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
31/08/2023
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!