Mag een leerkracht kiezen hoe deze punten geeft?

Je hebt je vast wel eens afgevraagd waarom leerkrachten soms punten op een bepaalde manier geven, nietwaar?

Sommige leerkrachten zijn streng en trekken punten af voor schrijffouten, terwijl anderen meer nadruk leggen op attitude en zelfreflectie. Dit kan soms tot verwarring onder leerlingen leiden en zorgt voor gebrek aan consistentie.

Maar kan een leerkracht zomaar zelf beslissen op welke wijze hij of zij punten wil geven, of zijn er regels aan verbonden?


Zelf kiezen, geen strikte regels

Om te beginnen, is het belangrijk om te weten dat er geen regels zijn die leerkrachten opleggen hoe ze punten moeten geven.

Dit betekent dat elke leerkracht de vrijheid heeft om zijn of haar eigen beoordelingsmethoden te bepalen. Denk hierbij aan dingen zoals:

  • Puntenaftrek bij schrijffouten: Sommige leerkrachten trekken punten af voor elke spelfout of grammaticale fout die ze vinden in je werk.
  • Giscorrectie of cesuur bij meerkeuzevragen: Bij multiple-choicevragen kunnen ze bepalen hoeveel punten je krijgt voor elk juist antwoord, of zelfs hoeveel punten eraf gaan voor fouten.
  • Punten op gedrag en medewerking (attitude): Het kan zelfs gebeuren dat je punten krijgt voor je houding en hoe goed je meedoet in de klas.
  • Openboektoetsen of -examens: Sommige leerkrachten staan open boek examens toe, wat betekent dat je je aantekeningen mag gebruiken.
  • Op hoeveel punten bepaalde onderdelen meetellen: Ze kunnen ook beslissen welke delen van een opdracht of examen het belangrijkst zijn en hoeveel ze waard zijn.
  • Puntenaftrek bij laattijdige indiening van een taak: Te laat ingeleverde opdrachten kunnen leiden tot puntenaftrek.
  • Peer-evaluatie: Leerlingen kunnen elkaar beoordelen als onderdeel van de beoordeling.
  • Zelfreflectie: Soms moet je ook nadenken over je eigen werk en dat kan ook meetellen voor je cijfer.

Soms vind je echter wel informatie over deze beoordelingsregels in je schoolreglement. Dit is een document waarin de school alle regels en afspraken op een rijtje zet, inclusief hoe beoordelingen worden uitgevoerd.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
08/09/2023
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Je hebt je vast wel eens afgevraagd waarom leerkrachten soms punten op een bepaalde manier geven, nietwaar?

Sommige leerkrachten zijn streng en trekken punten af voor schrijffouten, terwijl anderen meer nadruk leggen op attitude en zelfreflectie. Dit kan soms tot verwarring onder leerlingen leiden en zorgt voor gebrek aan consistentie.

Maar kan een leerkracht zomaar zelf beslissen op welke wijze hij of zij punten wil geven, of zijn er regels aan verbonden?


Zelf kiezen, geen strikte regels

Om te beginnen, is het belangrijk om te weten dat er geen regels zijn die leerkrachten opleggen hoe ze punten moeten geven.

Dit betekent dat elke leerkracht de vrijheid heeft om zijn of haar eigen beoordelingsmethoden te bepalen. Denk hierbij aan dingen zoals:

  • Puntenaftrek bij schrijffouten: Sommige leerkrachten trekken punten af voor elke spelfout of grammaticale fout die ze vinden in je werk.
  • Giscorrectie of cesuur bij meerkeuzevragen: Bij multiple-choicevragen kunnen ze bepalen hoeveel punten je krijgt voor elk juist antwoord, of zelfs hoeveel punten eraf gaan voor fouten.
  • Punten op gedrag en medewerking (attitude): Het kan zelfs gebeuren dat je punten krijgt voor je houding en hoe goed je meedoet in de klas.
  • Openboektoetsen of -examens: Sommige leerkrachten staan open boek examens toe, wat betekent dat je je aantekeningen mag gebruiken.
  • Op hoeveel punten bepaalde onderdelen meetellen: Ze kunnen ook beslissen welke delen van een opdracht of examen het belangrijkst zijn en hoeveel ze waard zijn.
  • Puntenaftrek bij laattijdige indiening van een taak: Te laat ingeleverde opdrachten kunnen leiden tot puntenaftrek.
  • Peer-evaluatie: Leerlingen kunnen elkaar beoordelen als onderdeel van de beoordeling.
  • Zelfreflectie: Soms moet je ook nadenken over je eigen werk en dat kan ook meetellen voor je cijfer.

Soms vind je echter wel informatie over deze beoordelingsregels in je schoolreglement. Dit is een document waarin de school alle regels en afspraken op een rijtje zet, inclusief hoe beoordelingen worden uitgevoerd.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
08/09/2023
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!