Favoritisme in het onderwijs

Verbod op favoritisme in het onderwijs: eerlijke beoordeling voor alle leerlingen

Favoritisme is een vorm van positieve discriminatie waarbij personen met een leidersfunctie een persoonlijke voorkeur hebben voor bepaalde personen waardoor deze genieten van oneerlijke voordelen ten opzichte van anderen die geen favorietenrol hebben.

In het onderwijs kan favoritisme leiden tot ongelijke beoordelingen van leerlingen en kan het hun resultaten beïnvloeden.


Redenen voor Favoritisme

Favoritisme kan om verschillende redenen ontstaan.

Een leerkracht kan bijvoorbeeld een leerling persoonlijk kennen en daardoor een voorkeur hebben voor die leerling. Ook kan een leerling bijzonder betrokken zijn bij de les en daardoor positieve aandacht krijgen van de leerkracht. Verder kan favoritisme ook ontstaan doordat een leerkracht andere leerlingen discrimineert en tal van andere redenen.

Verbod op Favoritisme in het Onderwijs

Favoritisme in het onderwijs is niet toegestaan. Leerkrachten mogen leerlingen niet in negatieve zin discrimineren, maar ook positieve discriminatie, zoals favoritisme, is verboden.

In het onderwijs moeten leerlingen beoordeeld worden op basis van hun bekwaamheid en inzet, niet omdat zij een favorietje zijn of juist geen favorietje zijn. Leerkrachten die handelen op basis van persoonlijke voorkeur overtreden de professionele normen en de wet.

Oplossingen bij Favoritisme

Als leerlingen te maken krijgen met favoritisme, is het belangrijk dat zij hier iets aan doen.

Allereerst kunnen zij praten met de leerkracht en proberen uit te leggen hoe zij zich voelen en om concrete feedback vragen over hun werk.

Als dit niet werkt, kunnen zij de situatie bespreken met een vertrouwenspersoon op school. Deze persoon kan hen helpen om een oplossing te vinden en de leerkracht op zijn of haar verantwoordelijkheid te wijzen. Als deze stappen niet werken en de situatie blijft voortduren, kunnen leerlingen een klacht indienen bij de onderwijsinspectie. 

Denkt u gediscrimineerd te worden, dan kan u steeds contact opnemen met Unia of het Vlaams Mensenrechteninstituut.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
24/04/2023
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Wetboekartikelen
Decreet houdende een kader voor het Vlaamse gelijkekansen- en gelijkebehandelingsbeleid - Art. 16
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Verbod op favoritisme in het onderwijs: eerlijke beoordeling voor alle leerlingen

Favoritisme is een vorm van positieve discriminatie waarbij personen met een leidersfunctie een persoonlijke voorkeur hebben voor bepaalde personen waardoor deze genieten van oneerlijke voordelen ten opzichte van anderen die geen favorietenrol hebben.

In het onderwijs kan favoritisme leiden tot ongelijke beoordelingen van leerlingen en kan het hun resultaten beïnvloeden.


Redenen voor Favoritisme

Favoritisme kan om verschillende redenen ontstaan.

Een leerkracht kan bijvoorbeeld een leerling persoonlijk kennen en daardoor een voorkeur hebben voor die leerling. Ook kan een leerling bijzonder betrokken zijn bij de les en daardoor positieve aandacht krijgen van de leerkracht. Verder kan favoritisme ook ontstaan doordat een leerkracht andere leerlingen discrimineert en tal van andere redenen.

Verbod op Favoritisme in het Onderwijs

Favoritisme in het onderwijs is niet toegestaan. Leerkrachten mogen leerlingen niet in negatieve zin discrimineren, maar ook positieve discriminatie, zoals favoritisme, is verboden.

In het onderwijs moeten leerlingen beoordeeld worden op basis van hun bekwaamheid en inzet, niet omdat zij een favorietje zijn of juist geen favorietje zijn. Leerkrachten die handelen op basis van persoonlijke voorkeur overtreden de professionele normen en de wet.

Oplossingen bij Favoritisme

Als leerlingen te maken krijgen met favoritisme, is het belangrijk dat zij hier iets aan doen.

Allereerst kunnen zij praten met de leerkracht en proberen uit te leggen hoe zij zich voelen en om concrete feedback vragen over hun werk.

Als dit niet werkt, kunnen zij de situatie bespreken met een vertrouwenspersoon op school. Deze persoon kan hen helpen om een oplossing te vinden en de leerkracht op zijn of haar verantwoordelijkheid te wijzen. Als deze stappen niet werken en de situatie blijft voortduren, kunnen leerlingen een klacht indienen bij de onderwijsinspectie. 

Denkt u gediscrimineerd te worden, dan kan u steeds contact opnemen met Unia of het Vlaams Mensenrechteninstituut.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
24/04/2023
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!