Wanneer moet het loon van een bediende en een arbeider gestort worden?

Het zou u maar overkomen: ‘Een hele maand hard gewerkt, bloed zweet en tranen verloren, en dan is het eindelijk zover. U opent uw bank-app en ziet… niets. Uw werkgever heeft uw loon nog (steeds) niet gestort.’

Wanneer moet een loon ten laatste gestort worden en wat moet u doen wanneer uw werkgever uw loon niet tijdig betaalt?

Wat zijn de regels?

Wanneer moet een loon ten laatste betaald worden?

Wanneer een loon betaald moet worden, is afwijkend voor arbeiders en bedienden.

  • Het loon van een bediende moet minstens eenmaal per maand worden uitbetaald;
  • Het loon van een arbeider moet minstens tweemaal per maand worden uitbetaald, met een maximale tussenpauze van 16 kalenderdagen tussen de betalingsdagen.

Het loon dat de bediende of arbeider ontvangt, moet betaald worden voor de vierde werkdag na de periode waarvoor het loon betaald wordt. Dit betekent dat het loon binnen de vier werkdagen op rekening van de werknemer moet staan en niet pas op de vierde dag gestort mag worden.

Er kan afgeweken worden van de maximale termijn van vier werkdagen door middel van de collectieve arbeidsovereenkomst of het arbeidsreglement, maar de maximale termijn om uw loon te storten, ligt vast op zeven werkdagen vanaf het einde van de periode waarop het loon betrekking heeft.

Wat moet u doen wanneer uw werkgever uw loon niet tijdig betaalt?

1) Uw werkgever betaalt uw loon te laat

Wanneer uw werkgever uw loon niet tijdig op uw rekening stort, kan u deze aanspreken en wijzen op de wetgeving. Betaalt uw werkgever uw loon regelmatig te laat, dan kan u ook een procedure opstarten tegen uw werkgever. Deze procedure zal echter niet veel nut hebben aangezien de interesten voor te laat betaalde lonen slechts zeven procent per jaar bedragen.

U kan wel steeds een (anonieme) klacht neerleggen bij de sociale inspectie. Deze zal een controle uitoefenen en kan uw werkgever beboeten wanneer deze daadwerkelijk regelmatig te laat betaalt.

2) Uw werkgever weigert uw loon te betalen

Wordt uw loon niet betaald door de werkgever of weigert uw werkgever uw loon te betalen, dan heeft u een goede reden om een procedure op te starten. Ga op zoek naar een geschikte advocaat en laat uw rechten gelden.

Weet wel dat het opstarten van een procedure de band tussen werkgever en werknemer definitief kan verbreken.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
16/05/2023
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Wetboekartikelen
Wet - Arbeidsovereenkomstenwet - Art. 20
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Het zou u maar overkomen: ‘Een hele maand hard gewerkt, bloed zweet en tranen verloren, en dan is het eindelijk zover. U opent uw bank-app en ziet… niets. Uw werkgever heeft uw loon nog (steeds) niet gestort.’

Wanneer moet een loon ten laatste gestort worden en wat moet u doen wanneer uw werkgever uw loon niet tijdig betaalt?

Wat zijn de regels?

Wanneer moet een loon ten laatste betaald worden?

Wanneer een loon betaald moet worden, is afwijkend voor arbeiders en bedienden.

  • Het loon van een bediende moet minstens eenmaal per maand worden uitbetaald;
  • Het loon van een arbeider moet minstens tweemaal per maand worden uitbetaald, met een maximale tussenpauze van 16 kalenderdagen tussen de betalingsdagen.

Het loon dat de bediende of arbeider ontvangt, moet betaald worden voor de vierde werkdag na de periode waarvoor het loon betaald wordt. Dit betekent dat het loon binnen de vier werkdagen op rekening van de werknemer moet staan en niet pas op de vierde dag gestort mag worden.

Er kan afgeweken worden van de maximale termijn van vier werkdagen door middel van de collectieve arbeidsovereenkomst of het arbeidsreglement, maar de maximale termijn om uw loon te storten, ligt vast op zeven werkdagen vanaf het einde van de periode waarop het loon betrekking heeft.

Wat moet u doen wanneer uw werkgever uw loon niet tijdig betaalt?

1) Uw werkgever betaalt uw loon te laat

Wanneer uw werkgever uw loon niet tijdig op uw rekening stort, kan u deze aanspreken en wijzen op de wetgeving. Betaalt uw werkgever uw loon regelmatig te laat, dan kan u ook een procedure opstarten tegen uw werkgever. Deze procedure zal echter niet veel nut hebben aangezien de interesten voor te laat betaalde lonen slechts zeven procent per jaar bedragen.

U kan wel steeds een (anonieme) klacht neerleggen bij de sociale inspectie. Deze zal een controle uitoefenen en kan uw werkgever beboeten wanneer deze daadwerkelijk regelmatig te laat betaalt.

2) Uw werkgever weigert uw loon te betalen

Wordt uw loon niet betaald door de werkgever of weigert uw werkgever uw loon te betalen, dan heeft u een goede reden om een procedure op te starten. Ga op zoek naar een geschikte advocaat en laat uw rechten gelden.

Weet wel dat het opstarten van een procedure de band tussen werkgever en werknemer definitief kan verbreken.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
16/05/2023
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!