Uw bestelling is onvolledig geleverd: wat nu?

Een langverwachte bestelling komt eindelijk aan. Tot uw grote teleurstelling blijkt de inhoud niet compleet te zijn. Het missen van een cruciaal item of het ontvangen van totaal verkeerde producten kan frustrerend zijn. Gelukkig heeft u als consument verschillende rechten die u beschermen.

Wat zijn uw rechten als consument als de door u geplaatste bestelling onvolledig wordt geleverd?

Rechten van de consument volgens Belgisch wetgeving

Krachtens de Belgische wetgeving is de verkoper verantwoordelijk voor het leveren van goederen in overeenstemming met de overeenkomst. Dit betekent dat u, als koper, beschermd bent tegen eventuele fouten tijdens de levering van uw bestelling.

Verkopers mogen de schuld niet afschuiven op een pakketdienst waar zij zelf mee samenwerken en moeten ervoor zorgen dat het pakket op een correcte manier wordt geleverd aan de consument, ongeacht de keuze van pakketdienst. De verkoper kiest namelijk zelf met welke bezorgdiensten hij werkt en is dus verantwoordelijk voor de gevolgen van een foute levering.

Als uw bestelling onvolledig of foutief was, moet de verkoper een onderzoek instellen en, indien nodig, de pakketdienst contacteren. Als de verkoper er niet in slaagt uw pakket terug te vinden, dient deze u volgende oplossingen te bieden:

  • U krijgt het betaalde bedrag voor de niet ontvangen bestelling terug;
  • De verkoper verzendt de niet-geleverde goederen opnieuw, zonder enige vorm van bijkomende kosten voor de koper.

Wat kan u doen als uw bestelling onvolledig is?

1) Controleer uw bestelling

Allereerst is het belangrijk dat u uw bestelling bij aankomst zo snel mogelijk controleert op eventuele onvolledigheden.

Blijkt de bestelling onvolledig te zijn, controleer dan eerst de bestelstatus van uw product. Staat het product geregistreerd als bezorgd, dan kan u verdere stappen ondernemen. Staat er dat de bestelling nog onderweg is, dan is het mogelijk dat er nog een deel van de bestelling onderweg is omdat de bestelling bijvoorbeeld werd opgesplitst in verschillende pakketten.

Het is hoe dan ook verstandig om nog één of twee dagen te wachten tot de rest van de bestelling mogelijks alsnog geleverd wordt.

2) Neem contact op met de verkoper

Werd uw bestelling onvolledig bezorgd of heeft u vragen over de levering van uw producten, neem dan contact op met de klantendienst van de verkoper. De klantendienst zou u een geschikte oplossing moeten bieden.

Het is belangrijk dat u ook schriftelijk (per mail of brief) aangeeft dat uw bestelling onvolledig geleverd werd. Zo heeft u bewijs dat u de verkoper geïnformeerd heeft dat uw bestelling niet volgens overeenkomst geleverd werd.

U kan hiervoor volgend voorbeeldbericht gebruiken:

Uw naam en adres

Naam en adres verkoper

Plaats en datum

Betreft: levering product.... (refertenummer)

Geachte,

Op .... (datum) kocht ik bij u een .... (toestel, voorwerp). Wanneer ik op .... (datum ontvangst) het pakket in ontvangst nam, stelde ik vast dat deze onvolledig was, namelijk …. (beschrijving van de niet-geleverde goederen).

Met deze brief stel ik u in gebreke om het goed conform onze overeenkomst te leveren binnen de … (leveringstermijn).

Dit alles onder voorbehoud van mijn rechten en zonder enige nadelige erkentenis.

Hoogachtend,

Handtekening


3) Schakel de hulp in van Testaankoop of de Consumentenombudsdienst

Wordt uw klacht niet aanhoord door de verkoper, dan kan u contact opnemen met Testaankoop of de Consumentenombudsdienst.

Deze diensten verlenen gepersonaliseerd advies en staan in voor de verdediging van alle consumenten. Ze hebben een uitgebreide juridische afdeling en gaan voor u op zoek naar een gepaste oplossing, ook wanneer uw probleem tot een gerechtelijke procedure kan leiden.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
14/04/2023
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Wetboekartikelen
Burgerlijk Wetboek - Art. 1604
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Een langverwachte bestelling komt eindelijk aan. Tot uw grote teleurstelling blijkt de inhoud niet compleet te zijn. Het missen van een cruciaal item of het ontvangen van totaal verkeerde producten kan frustrerend zijn. Gelukkig heeft u als consument verschillende rechten die u beschermen.

Wat zijn uw rechten als consument als de door u geplaatste bestelling onvolledig wordt geleverd?

Rechten van de consument volgens Belgisch wetgeving

Krachtens de Belgische wetgeving is de verkoper verantwoordelijk voor het leveren van goederen in overeenstemming met de overeenkomst. Dit betekent dat u, als koper, beschermd bent tegen eventuele fouten tijdens de levering van uw bestelling.

Verkopers mogen de schuld niet afschuiven op een pakketdienst waar zij zelf mee samenwerken en moeten ervoor zorgen dat het pakket op een correcte manier wordt geleverd aan de consument, ongeacht de keuze van pakketdienst. De verkoper kiest namelijk zelf met welke bezorgdiensten hij werkt en is dus verantwoordelijk voor de gevolgen van een foute levering.

Als uw bestelling onvolledig of foutief was, moet de verkoper een onderzoek instellen en, indien nodig, de pakketdienst contacteren. Als de verkoper er niet in slaagt uw pakket terug te vinden, dient deze u volgende oplossingen te bieden:

  • U krijgt het betaalde bedrag voor de niet ontvangen bestelling terug;
  • De verkoper verzendt de niet-geleverde goederen opnieuw, zonder enige vorm van bijkomende kosten voor de koper.

Wat kan u doen als uw bestelling onvolledig is?

1) Controleer uw bestelling

Allereerst is het belangrijk dat u uw bestelling bij aankomst zo snel mogelijk controleert op eventuele onvolledigheden.

Blijkt de bestelling onvolledig te zijn, controleer dan eerst de bestelstatus van uw product. Staat het product geregistreerd als bezorgd, dan kan u verdere stappen ondernemen. Staat er dat de bestelling nog onderweg is, dan is het mogelijk dat er nog een deel van de bestelling onderweg is omdat de bestelling bijvoorbeeld werd opgesplitst in verschillende pakketten.

Het is hoe dan ook verstandig om nog één of twee dagen te wachten tot de rest van de bestelling mogelijks alsnog geleverd wordt.

2) Neem contact op met de verkoper

Werd uw bestelling onvolledig bezorgd of heeft u vragen over de levering van uw producten, neem dan contact op met de klantendienst van de verkoper. De klantendienst zou u een geschikte oplossing moeten bieden.

Het is belangrijk dat u ook schriftelijk (per mail of brief) aangeeft dat uw bestelling onvolledig geleverd werd. Zo heeft u bewijs dat u de verkoper geïnformeerd heeft dat uw bestelling niet volgens overeenkomst geleverd werd.

U kan hiervoor volgend voorbeeldbericht gebruiken:

Uw naam en adres

Naam en adres verkoper

Plaats en datum

Betreft: levering product.... (refertenummer)

Geachte,

Op .... (datum) kocht ik bij u een .... (toestel, voorwerp). Wanneer ik op .... (datum ontvangst) het pakket in ontvangst nam, stelde ik vast dat deze onvolledig was, namelijk …. (beschrijving van de niet-geleverde goederen).

Met deze brief stel ik u in gebreke om het goed conform onze overeenkomst te leveren binnen de … (leveringstermijn).

Dit alles onder voorbehoud van mijn rechten en zonder enige nadelige erkentenis.

Hoogachtend,

Handtekening


3) Schakel de hulp in van Testaankoop of de Consumentenombudsdienst

Wordt uw klacht niet aanhoord door de verkoper, dan kan u contact opnemen met Testaankoop of de Consumentenombudsdienst.

Deze diensten verlenen gepersonaliseerd advies en staan in voor de verdediging van alle consumenten. Ze hebben een uitgebreide juridische afdeling en gaan voor u op zoek naar een gepaste oplossing, ook wanneer uw probleem tot een gerechtelijke procedure kan leiden.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
14/04/2023
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!