Noodnummers bellen: do's en don'ts

Als u zich in een noodsituatie bevindt, is het van groot belang dat u zo snel mogelijk handelt.

Bel meteen naar een noodnummer om hulp te vragen.

Welke noodnummers moet u kennen?

In België zijn er verschillende noodnummers beschikbaar, elk voor een specifieke noodsituatie. Hieronder vind u een overzicht van de meest gebruikte noodnummers:

  • 112: Het Europese noodnummer dat in alle EU-landen kan worden gebruikt. Het nummer kan worden gebruikt voor alle noodsituaties, zoals brand, medische noodgevallen en criminaliteit.
  • 100: Het noodnummer van de brandweer en de ambulance. Het kan worden gebruikt bij brand, een vermoeden van brand of een ernstig probleem waarbij medische hulp nodig is.
  • 101: Het noodnummer van de politie. Het kan worden gebruikt bij een noodsituatie waarbij de politie nodig is, zoals een ongeval of een misdrijf.

Een overzicht van alle andere noodnummers vindt u hier. (noodnummer.be)

Do's en don’ts bij het bellen naar een noodnummer

Als u een noodnummer wil bellen, is het belangrijk om enkele richtlijnen in acht te nemen.

Do's:

  • Blijf kalm en spreek duidelijk. Het is belangrijk dat de medewerker van de alarmcentrale u goed begrijpt.
  • Maak gebruik van vraagwoorden wie, wat, waar en hoe.
  • Geef de exacte locatie van de noodsituatie door, indien mogelijk met straatnaam en huisnummer.
  • Geef een beschrijving van de noodsituatie en probeer zo volledig mogelijk te zijn.
  • Wacht op verdere instructies van de operator.

Don’ts:

  • Bel geen noodnummer als er geen echte noodsituatie is of de tussenkomst van de hulpdienst overbodig is. Het is niet de bedoeling om het nummer te gebruiken voor niet-dringende zaken. In dat geval kan u beter een ander nummer bellen of gebruikmaken van andere kanalen, zoals e-mail of sociale media.
  • Geef geen valse informatie door aan medewerkers van de noodcentrale.
  • Hang niet op alvorens de medewerker van de alarmcentrale aangeeft dat u het gesprek mag beëindigen.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
20/03/2023
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Wetboekartikelen
Niet van toepassing - -
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Als u zich in een noodsituatie bevindt, is het van groot belang dat u zo snel mogelijk handelt.

Bel meteen naar een noodnummer om hulp te vragen.

Welke noodnummers moet u kennen?

In België zijn er verschillende noodnummers beschikbaar, elk voor een specifieke noodsituatie. Hieronder vind u een overzicht van de meest gebruikte noodnummers:

  • 112: Het Europese noodnummer dat in alle EU-landen kan worden gebruikt. Het nummer kan worden gebruikt voor alle noodsituaties, zoals brand, medische noodgevallen en criminaliteit.
  • 100: Het noodnummer van de brandweer en de ambulance. Het kan worden gebruikt bij brand, een vermoeden van brand of een ernstig probleem waarbij medische hulp nodig is.
  • 101: Het noodnummer van de politie. Het kan worden gebruikt bij een noodsituatie waarbij de politie nodig is, zoals een ongeval of een misdrijf.

Een overzicht van alle andere noodnummers vindt u hier. (noodnummer.be)

Do's en don’ts bij het bellen naar een noodnummer

Als u een noodnummer wil bellen, is het belangrijk om enkele richtlijnen in acht te nemen.

Do's:

  • Blijf kalm en spreek duidelijk. Het is belangrijk dat de medewerker van de alarmcentrale u goed begrijpt.
  • Maak gebruik van vraagwoorden wie, wat, waar en hoe.
  • Geef de exacte locatie van de noodsituatie door, indien mogelijk met straatnaam en huisnummer.
  • Geef een beschrijving van de noodsituatie en probeer zo volledig mogelijk te zijn.
  • Wacht op verdere instructies van de operator.

Don’ts:

  • Bel geen noodnummer als er geen echte noodsituatie is of de tussenkomst van de hulpdienst overbodig is. Het is niet de bedoeling om het nummer te gebruiken voor niet-dringende zaken. In dat geval kan u beter een ander nummer bellen of gebruikmaken van andere kanalen, zoals e-mail of sociale media.
  • Geef geen valse informatie door aan medewerkers van de noodcentrale.
  • Hang niet op alvorens de medewerker van de alarmcentrale aangeeft dat u het gesprek mag beëindigen.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
20/03/2023
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!