Kan u een tweedehandsaankoop terugsturen?

Binnen de Europese Unie genieten consumenten doorgaans van een herroepingsrecht van 14 dagen, waarbinnen zij zonder opgave van reden een aankoop kunnen annuleren. Dit recht is van toepassing op overeenkomsten die buiten verkoopruimten zijn gesloten, zoals online aankopen, telefonische bestellingen en aankopen aan huis.
Dit betekent dat wanneer u, bijvoorbeeld een tweedehandsproduct online koopt, u in de meeste gevallen het recht heeft om dit product binnen 14 dagen terug te sturen, zelfs zonder specifieke reden.

Geldt de herroepingstermijn ook voor de aankoop van tweedehandsproducten?

Ja, maar ze zijn uitzonderingen!

In principe heeft een consument een herroepingsrecht van 14 dagen om buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten zonder enige opgave van reden te herroepen.

Ongeacht of het product nieuw of tweedehands is, als u het binnen de wettelijke termijn van 14 dagen wil retourneren, moet de verkoper dit accepteren. 

LET OP! Het herroepingsrecht is uitsluitend van toepassing op aankopen bij professionele verkopers.

Zoals het Burgerlijk Wetboek omschrijft is een verkoper iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die consumptiegoederen verkoopt in het kader van zijn beroepsactiviteit of zijn commerciĆ«le activiteit. 

Indien u een tweedehandsproduct aanschaft van een particulier (geen verkoper), zoals via tweedehandsplatformen als 2dehands en eBay, heeft u geen wettelijk recht om het product binnen 14 dagen te retourneren, tenzij dit anders werd bepaald.

In zulke gevallen is het verstandig om vooraf grondig onderzoek te doen naar zowel het product als de verkoper, om mogelijke teleurstellingen te voorkomen.

Wat als de verkoper weigert?

Indien de verkoper weigert, heeft u als consument verschillende opties om uw recht af te dwingen.

Als een verkoper weigert een tweedehandsproduct binnen de wettelijke bedenktijd te retourneren, is het raadzaam om eerst contact op te nemen met de verkoper en te wijzen op uw rechten als consument. Als de verkoper blijft weigeren, kunt u overwegen een aangetekende brief te sturen waarin u nogmaals uw verzoek om terugbetaling of retournering van het product benadrukt.

Bieden voorgaande opties geen oplossing, dan zal u verdere juridische stappen moeten ondernemen.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
13/02/2024
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Wetboekartikelen
Wetboek van economisch recht - Art. VI.67
Burgerlijk Wetboek - Art. 1649bis
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Binnen de Europese Unie genieten consumenten doorgaans van een herroepingsrecht van 14 dagen, waarbinnen zij zonder opgave van reden een aankoop kunnen annuleren. Dit recht is van toepassing op overeenkomsten die buiten verkoopruimten zijn gesloten, zoals online aankopen, telefonische bestellingen en aankopen aan huis.
Dit betekent dat wanneer u, bijvoorbeeld een tweedehandsproduct online koopt, u in de meeste gevallen het recht heeft om dit product binnen 14 dagen terug te sturen, zelfs zonder specifieke reden.

Geldt de herroepingstermijn ook voor de aankoop van tweedehandsproducten?

Ja, maar ze zijn uitzonderingen!

In principe heeft een consument een herroepingsrecht van 14 dagen om buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten zonder enige opgave van reden te herroepen.

Ongeacht of het product nieuw of tweedehands is, als u het binnen de wettelijke termijn van 14 dagen wil retourneren, moet de verkoper dit accepteren. 

LET OP! Het herroepingsrecht is uitsluitend van toepassing op aankopen bij professionele verkopers.

Zoals het Burgerlijk Wetboek omschrijft is een verkoper iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die consumptiegoederen verkoopt in het kader van zijn beroepsactiviteit of zijn commerciĆ«le activiteit. 

Indien u een tweedehandsproduct aanschaft van een particulier (geen verkoper), zoals via tweedehandsplatformen als 2dehands en eBay, heeft u geen wettelijk recht om het product binnen 14 dagen te retourneren, tenzij dit anders werd bepaald.

In zulke gevallen is het verstandig om vooraf grondig onderzoek te doen naar zowel het product als de verkoper, om mogelijke teleurstellingen te voorkomen.

Wat als de verkoper weigert?

Indien de verkoper weigert, heeft u als consument verschillende opties om uw recht af te dwingen.

Als een verkoper weigert een tweedehandsproduct binnen de wettelijke bedenktijd te retourneren, is het raadzaam om eerst contact op te nemen met de verkoper en te wijzen op uw rechten als consument. Als de verkoper blijft weigeren, kunt u overwegen een aangetekende brief te sturen waarin u nogmaals uw verzoek om terugbetaling of retournering van het product benadrukt.

Bieden voorgaande opties geen oplossing, dan zal u verdere juridische stappen moeten ondernemen.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
13/02/2024
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!