Identiteitskaart gestolen of verloren, wat nu?
Het onfortuinlijke voorval van het verlies, diefstal, of onopzettelijk zoekraken van een identiteitskaart kan iedereen treffen.
In dit artikel leest u meer over de stappen die u moet ondernemen wanneer u uw identiteitskaart verliest of deze gestolen wordt. Deze maatregelen zijn in het leven geroepen om de veiligheid van persoonsgegevens te garanderen en potentiële frauduleuze activiteiten te ontmoedigen.
Stap 1: Blokkeer de identiteitskaart
In het geval van een verloren, gestolen, of zoekgeraakte identiteitskaart is het van essentieel belang om onmiddellijk actie te ondernemen teneinde mogelijk misbruik van de identiteitskaart te voorkomen.
De betrokken persoon heeft de verplichting om direct contact op te nemen met de DOCSTOP-helpdesk, bereikbaar via het kosteloze telefoonnummer 00800/2123 2123. DOCSTOP is een door de overheid aangewezen dienst die 24/7 beschikbaar is.
Stap 2: Officiële aangifte bij de politie
Na het blokkeren van de identiteitskaart bij DOCSTOP, is de betrokkene verplicht om aangifte te doen bij de bevoegde politieautoriteiten van het verlies of de diefstal van de identiteitskaart, ongeacht of deze gestolen is, of u deze gewoon verloren bent.
Bij het doen van de aangifte verstrekt de betrokkene alle beschikbare informatie met betrekking tot het verlies of de diefstal van de identiteitskaart. Tevens heeft de betrokkene de mogelijkheid om bij de politie een voorlopig identiteitsattest aan te vragen, dat tijdelijk kan dienen ter vervanging van de verloren identiteitskaart.
De betrokkene ontvangt van de politie ook een attest van de aangifte, dat later nodig zal zijn om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen.
Let op! Bij melding aan de gemeente, de politie of de helpdesk van verlies of diefstal van een identiteitskaart door de kaarthouder, wordt de elektronische functie van de identiteitskaart onmiddellijk geschorst. Indien de verloren of gestolen identiteitskaart wordt teruggevonden binnen zeven dagen na de melding, dan meldt de kaarthouder dit aan de gemeente van zijn hoofdverblijfplaats. De gemeente geeft de certificatiedienstverlener de opdracht de elektronische functie van deze identiteitskaart te reactiveren.
Stap 3: Aanvraag van een nieuwe identiteitskaart
Zodra de identiteitskaart succesvol is geblokkeerd via DOCSTOP en aangifte bij de politie is gedaan, heeft de betrokken persoon de verplichting om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen indien de oorspronkelijke kaart niet binnen zeven dagen na het vermoedelijke verlies of de vermoedelijke diefstal wordt teruggevonden.
De aanvraag voor een nieuwe identiteitskaart dient te worden ingediend bij het gemeentehuis waar de persoon ingeschreven staat in de basisadministratie personen.
Bij het indienen van de aanvraag voor een nieuwe identiteitskaart is de betrokkene verplicht de vereiste documenten te overleggen, waaronder het bewijs van aangifte bij de politie en eventuele andere documenten volgens geldende voorschriften.
De oude identiteitskaart wordt ongeldig gemaakt, de elektronische functies worden ingetrokken, en de procedure voor uitgifte van een nieuwe identiteitskaart wordt gestart.
Indien de verloren identiteitskaart wordt teruggevonden nadat een nieuwe is aangevraagd, dient deze te worden ingeleverd bij het gemeentebestuur.
Het is van belang te onderstrepen dat een persoon onder geen enkele omstandigheid in bezit mag zijn van meer dan één identiteitskaart of attest.
De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.