Is een horecazaak verplicht gratis kraantjeswater aan te bieden?

Stel, u zit gezellig in een café en heeft al flink wat alcoholische drankjes genuttigd. Een glaasje water zou u goed doen, dus vraagt u de ober om een glas kraantjeswater. Tot uw grote verbazing ziet u bij ontvangst van de rekening dat dit water in rekening is gebracht.
Is het niet wettelijk verplicht voor horecazaken in België om gratis (kraantjes)water aan te bieden?

Is een horecazaak verplicht gratis kraantjeswater aan te bieden?

In tegenstelling tot andere Europese landen, zoals Frankrijk en Spanje, waar het aanbieden van gratis water cultureel ingeburgerd of verplicht is, is er in België geen wettelijke verplichting voor horecazaken (zoals hotels, restaurants, cafés en clubs) om gratis kraantjeswater aan te bieden, zelfs niet aan klanten die al andere consumpties hebben besteld.

Het is aan de horecazaak zelf om te beslissen of ze hun klanten deze extra service willen bieden. Wanneer een horecazaak besluit om gratis kraantjeswater aan te bieden, is dit dus puur uit welwillendheid en klantvriendelijkheid.

Er zijn echter omstandigheden waarin het aanbieden van gratis kraantjeswater onrechtstreeks verplicht kan zijn. De Belgische wet verplicht namelijk iedereen om hulp te verlenen wanneer iemand anders in gevaar verkeert, mits dit kan zonder zelf ernstig gevaar te lopen, in het kader van schuldig verzuim. Dit betekent dat een horecazaak kan worden verwacht om gratis kraantjeswater aan te bieden aan klanten die zich in een ernstig geïntoxiceerde toestand bevinden om hen te helpen.


Veranderingen op komst?

In het kader van een goedgekeurd alcoholplan door de federale- en deelstaatregeringen, zullen horecazaken die alcoholische dranken aanbieden, vanaf 2025 verplicht worden om gratis kraantjeswater aan te bieden aan hun klanten.

Het verplicht gratis aanbieden van kraantjeswater heeft verschillende voordelen. Ten eerste kan het bijdragen aan het verminderen van overmatige alcoholconsumptie. Klanten die al wat te veel gedronken hebben, zijn vaak geneigd om voor een volgend drankje te kiezen in plaats van te betalen voor water. Gratis water aanbieden kan hen echter aanmoedigen om tussendoor water te drinken, wat hun alcoholinname kan beperken en hun toestand kan verbeteren.

Bovendien kan het aanbieden van gratis kraantjeswater het imago van de horecazaak ten goede komen. Klanten waarderen het wanneer een zaak hen goed en eerlijk behandelt, en dit kan leiden tot hogere klanttevredenheid en loyaliteit.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
25/07/2024
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Stel, u zit gezellig in een café en heeft al flink wat alcoholische drankjes genuttigd. Een glaasje water zou u goed doen, dus vraagt u de ober om een glas kraantjeswater. Tot uw grote verbazing ziet u bij ontvangst van de rekening dat dit water in rekening is gebracht.
Is het niet wettelijk verplicht voor horecazaken in België om gratis (kraantjes)water aan te bieden?

Is een horecazaak verplicht gratis kraantjeswater aan te bieden?

In tegenstelling tot andere Europese landen, zoals Frankrijk en Spanje, waar het aanbieden van gratis water cultureel ingeburgerd of verplicht is, is er in België geen wettelijke verplichting voor horecazaken (zoals hotels, restaurants, cafés en clubs) om gratis kraantjeswater aan te bieden, zelfs niet aan klanten die al andere consumpties hebben besteld.

Het is aan de horecazaak zelf om te beslissen of ze hun klanten deze extra service willen bieden. Wanneer een horecazaak besluit om gratis kraantjeswater aan te bieden, is dit dus puur uit welwillendheid en klantvriendelijkheid.

Er zijn echter omstandigheden waarin het aanbieden van gratis kraantjeswater onrechtstreeks verplicht kan zijn. De Belgische wet verplicht namelijk iedereen om hulp te verlenen wanneer iemand anders in gevaar verkeert, mits dit kan zonder zelf ernstig gevaar te lopen, in het kader van schuldig verzuim. Dit betekent dat een horecazaak kan worden verwacht om gratis kraantjeswater aan te bieden aan klanten die zich in een ernstig geïntoxiceerde toestand bevinden om hen te helpen.


Veranderingen op komst?

In het kader van een goedgekeurd alcoholplan door de federale- en deelstaatregeringen, zullen horecazaken die alcoholische dranken aanbieden, vanaf 2025 verplicht worden om gratis kraantjeswater aan te bieden aan hun klanten.

Het verplicht gratis aanbieden van kraantjeswater heeft verschillende voordelen. Ten eerste kan het bijdragen aan het verminderen van overmatige alcoholconsumptie. Klanten die al wat te veel gedronken hebben, zijn vaak geneigd om voor een volgend drankje te kiezen in plaats van te betalen voor water. Gratis water aanbieden kan hen echter aanmoedigen om tussendoor water te drinken, wat hun alcoholinname kan beperken en hun toestand kan verbeteren.

Bovendien kan het aanbieden van gratis kraantjeswater het imago van de horecazaak ten goede komen. Klanten waarderen het wanneer een zaak hen goed en eerlijk behandelt, en dit kan leiden tot hogere klanttevredenheid en loyaliteit.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
25/07/2024
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!