Geld gestort op een verkeerd rekeningnummer, wat nu?

Heeft u ooit per ongeluk te veel geld overgemaakt, het verkeerde rekeningnummer gebruikt of een nulletje te veel getypt tijdens een online overschrijving?
Het zijn situaties die bij velen van ons stress en bezorgdheid kunnen veroorzaken.
Maar geen paniek - er bestaat een aanzienlijke kans om uw geld terug te krijgen.
Hier leest u hoe u dit doet!

Welke regels zijn van toepassing volgens de wet?

Mocht u een verkeerde betaling uitgevoerd hebben naar een persoon of rechtspersoon, dan is er in juridische termen sprake van een "onverschuldigde betaling"

Uit de onverschuldigde betaling ontstaat een restitutieverbintenis: een wettelijke verplichting voor iedere persoon of rechtspersoon die onverschuldigde gelden heeft ontvangen om deze terug te bezorgen aan degene die de gelden ten onrechte overmaakte.

De wettelijke grondslag voor deze verplichting vinden we terug in artikel 5.133 en 5.134 van het nieuw Burgerlijk Wetboek.

Art. 5.133 nieuw Burgerlijk Wetboek
Er is onverschuldigde betaling, indien de betaling is verricht:
1° zonder schuld;
2° door de schuldenaar ten gunste van een persoon die geen schuldeiser was;
of
3° door een andere persoon dan de schuldenaar ten gunste van de schuldeiser, voor zover de betaling per vergissing of onder dwang werd verricht.
Art. 5.134 nieuw Burgerlijk Wetboek
Diegene die een onverschuldigde betaling heeft ontvangen, is verplicht ze terug te geven. (Restitutieverbintenis)

Wat kan u doen om uw geld terug te krijgen?

Wanneer u bekend bent met de ontvanger, heeft u de mogelijkheid om zelf contact op te nemen en het onterecht gestorte geld terug te vragen.

Dit kan u doen door de ontvanger eenvoudigweg te contacteren. Bij gebrek aan reactie kan u deze steeds vragen de onverschuldigde gelden over de maken door middel van een ingebrekestelling.

Bent u niet bekent met de ontvanger, dan is uw bank de eerste instantie die u kan assisteren.

  • Indien u een bedrag heeft overgemaakt naar een oud of niet-bestaand rekeningnummer, zal de bank automatisch het geld terugstorten.
  • In geval van een fout door de bank zelf, is het de verantwoordelijkheid van de bank om het bedrag te recupereren.

Als u een onjuiste overschrijving heeft uitgevoerd, die niet onder de genoemde situaties valt, dient uw bank redelijke inspanningen te leveren om het bedrag terug te vorderen. Uw bank zal in dit geval contact opnemen met de bank die verbonden is aan het betreffende rekeningnummer om de gegevens van de rekeninghouder te bekomen. Als de bank van de ontvanger geen informatie verstrekt, kan u overwegen juridische stappen te ondernemen of advies in te winnen bij de ombudsdienst voor financiële diensten, Ombudsfin.

Zodra uw bank alle benodigde gegevens heeft, kan u overgaan tot het terugvorderen van uw geld. Dit kan u doen per brief of op enige andere wijze die u verkiest. Wanneer u geen reactie ontvangt kan u de ontvanger in gebreke stellen. 

Als de begunstigde weigert terug te betalen, heeft u de mogelijkheid om juridische stappen te ondernemen.

Komt uw geschil tot een rechtszaak, dan is de kans dat u deze wint enorm groot. Dit zorgt ervoor dat de tegenpartij ook de eventuele kosten van de rechtszaak zal vergoeden. Dit argument kan de tegenpartij overtuigen om tot terugbetaling over te gaan zonder dat een juridische procedure nodig is.


Let op! Houd er rekening mee dat de tussenkomst van de bank doorgaans kosten met zich meebrengt, vaak tot wel 25 euro.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
30/07/2024
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Wetboekartikelen
Burgerlijk Wetboek - Art. 5.133
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Heeft u ooit per ongeluk te veel geld overgemaakt, het verkeerde rekeningnummer gebruikt of een nulletje te veel getypt tijdens een online overschrijving?
Het zijn situaties die bij velen van ons stress en bezorgdheid kunnen veroorzaken.
Maar geen paniek - er bestaat een aanzienlijke kans om uw geld terug te krijgen.
Hier leest u hoe u dit doet!

Welke regels zijn van toepassing volgens de wet?

Mocht u een verkeerde betaling uitgevoerd hebben naar een persoon of rechtspersoon, dan is er in juridische termen sprake van een "onverschuldigde betaling"

Uit de onverschuldigde betaling ontstaat een restitutieverbintenis: een wettelijke verplichting voor iedere persoon of rechtspersoon die onverschuldigde gelden heeft ontvangen om deze terug te bezorgen aan degene die de gelden ten onrechte overmaakte.

De wettelijke grondslag voor deze verplichting vinden we terug in artikel 5.133 en 5.134 van het nieuw Burgerlijk Wetboek.

Art. 5.133 nieuw Burgerlijk Wetboek
Er is onverschuldigde betaling, indien de betaling is verricht:
1° zonder schuld;
2° door de schuldenaar ten gunste van een persoon die geen schuldeiser was;
of
3° door een andere persoon dan de schuldenaar ten gunste van de schuldeiser, voor zover de betaling per vergissing of onder dwang werd verricht.
Art. 5.134 nieuw Burgerlijk Wetboek
Diegene die een onverschuldigde betaling heeft ontvangen, is verplicht ze terug te geven. (Restitutieverbintenis)

Wat kan u doen om uw geld terug te krijgen?

Wanneer u bekend bent met de ontvanger, heeft u de mogelijkheid om zelf contact op te nemen en het onterecht gestorte geld terug te vragen.

Dit kan u doen door de ontvanger eenvoudigweg te contacteren. Bij gebrek aan reactie kan u deze steeds vragen de onverschuldigde gelden over de maken door middel van een ingebrekestelling.

Bent u niet bekent met de ontvanger, dan is uw bank de eerste instantie die u kan assisteren.

  • Indien u een bedrag heeft overgemaakt naar een oud of niet-bestaand rekeningnummer, zal de bank automatisch het geld terugstorten.
  • In geval van een fout door de bank zelf, is het de verantwoordelijkheid van de bank om het bedrag te recupereren.

Als u een onjuiste overschrijving heeft uitgevoerd, die niet onder de genoemde situaties valt, dient uw bank redelijke inspanningen te leveren om het bedrag terug te vorderen. Uw bank zal in dit geval contact opnemen met de bank die verbonden is aan het betreffende rekeningnummer om de gegevens van de rekeninghouder te bekomen. Als de bank van de ontvanger geen informatie verstrekt, kan u overwegen juridische stappen te ondernemen of advies in te winnen bij de ombudsdienst voor financiële diensten, Ombudsfin.

Zodra uw bank alle benodigde gegevens heeft, kan u overgaan tot het terugvorderen van uw geld. Dit kan u doen per brief of op enige andere wijze die u verkiest. Wanneer u geen reactie ontvangt kan u de ontvanger in gebreke stellen. 

Als de begunstigde weigert terug te betalen, heeft u de mogelijkheid om juridische stappen te ondernemen.

Komt uw geschil tot een rechtszaak, dan is de kans dat u deze wint enorm groot. Dit zorgt ervoor dat de tegenpartij ook de eventuele kosten van de rechtszaak zal vergoeden. Dit argument kan de tegenpartij overtuigen om tot terugbetaling over te gaan zonder dat een juridische procedure nodig is.


Let op! Houd er rekening mee dat de tussenkomst van de bank doorgaans kosten met zich meebrengt, vaak tot wel 25 euro.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
30/07/2024
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!