Wat moet u doen wanneer uw familiale verzekering weigert om de schade te dekken?

U heeft een familiale verzekering afgesloten om u in te dekken tegen onverwachte schadegevallen die u of iemand van uw gezin veroorzaken bij een derde.

Wanneer u aangifte doet van een schadegeval, ontstaat er een onenigheid tussen u en uw verzekeraar:

Uw verzekeraar weigert een correcte vergoeding uit te betalen en zegt dat het schadegeval niet onder de dekking van uw verzekering valt...

U bent er echter van overtuigd dat de schade wel onder de dekking van uw verzekering valt, wat moet u doen?

Wat moet u doen wanneer uw verzekeraar weigert om de schade te dekken?

U hoeft zich niet meteen neer te leggen bij de beslissing van uw verzekeraar. Het is best mogelijk dat u het wel bij het juiste einde heeft en dat het schadegeval wel onder de dekking van uw familiale verzekering valt.

In sommige gevallen is het voldoende om bijkomende informatie of verduidelijking te geven. Het is van groot belang dat u het aangifteformulier van een schadegeval correct en zo volledig mogelijk invult. Wanneer de verzekeringsexpert over onvoldoende bewijs beschikt, kan deze geen fatsoenlijke uitspraak doen over een mogelijke schadeclaim.

Weigert uw verzekeraar ondanks de bijkomende informatie alsnog om de schade te dekken, dan kan u zich richten tot de lokale klachtendienst van uw verzekeraar. De klachtendienst is gespecialiseerd in het oplossen van problemen. U geeft aan wat uw probleem is en de klachtendienst zal op zoek gaan naar een gepaste oplossing. U vindt de contactgegevens van deze dienst op de website van uw verzekeraar of in uw verzekeringspolis (= uw contract bij de verzekeraar).

Brengt ook dit geen gewenst resultaat of vindt u dat u onvoldoende geholpen wordt, dan kan u een klacht indienen bij de Ombudsman van de Verzekeringen. Deze zal uw klacht bekijken en contact opnemen met uw verzekeraar om meer informatie te verkrijgen over uw dossier. De ombudsman zal uw dossier bekijken en trachten een oplossing te vinden voor uw conflict.

U heeft ook steeds vrijblijvend de mogelijkheid om juridische stappen te ondernemen tegen uw verzekeraar. Hiervoor kan u contact opnemen met een advocaat.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
17/02/2023
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

U heeft een familiale verzekering afgesloten om u in te dekken tegen onverwachte schadegevallen die u of iemand van uw gezin veroorzaken bij een derde.

Wanneer u aangifte doet van een schadegeval, ontstaat er een onenigheid tussen u en uw verzekeraar:

Uw verzekeraar weigert een correcte vergoeding uit te betalen en zegt dat het schadegeval niet onder de dekking van uw verzekering valt...

U bent er echter van overtuigd dat de schade wel onder de dekking van uw verzekering valt, wat moet u doen?

Wat moet u doen wanneer uw verzekeraar weigert om de schade te dekken?

U hoeft zich niet meteen neer te leggen bij de beslissing van uw verzekeraar. Het is best mogelijk dat u het wel bij het juiste einde heeft en dat het schadegeval wel onder de dekking van uw familiale verzekering valt.

In sommige gevallen is het voldoende om bijkomende informatie of verduidelijking te geven. Het is van groot belang dat u het aangifteformulier van een schadegeval correct en zo volledig mogelijk invult. Wanneer de verzekeringsexpert over onvoldoende bewijs beschikt, kan deze geen fatsoenlijke uitspraak doen over een mogelijke schadeclaim.

Weigert uw verzekeraar ondanks de bijkomende informatie alsnog om de schade te dekken, dan kan u zich richten tot de lokale klachtendienst van uw verzekeraar. De klachtendienst is gespecialiseerd in het oplossen van problemen. U geeft aan wat uw probleem is en de klachtendienst zal op zoek gaan naar een gepaste oplossing. U vindt de contactgegevens van deze dienst op de website van uw verzekeraar of in uw verzekeringspolis (= uw contract bij de verzekeraar).

Brengt ook dit geen gewenst resultaat of vindt u dat u onvoldoende geholpen wordt, dan kan u een klacht indienen bij de Ombudsman van de Verzekeringen. Deze zal uw klacht bekijken en contact opnemen met uw verzekeraar om meer informatie te verkrijgen over uw dossier. De ombudsman zal uw dossier bekijken en trachten een oplossing te vinden voor uw conflict.

U heeft ook steeds vrijblijvend de mogelijkheid om juridische stappen te ondernemen tegen uw verzekeraar. Hiervoor kan u contact opnemen met een advocaat.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
17/02/2023
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!