Hoe werkt het claimproces bij een familiale verzekering?

Een familiale verzekering is een verzekering die bedoeld is om u in te dekken tegen schade die veroorzaakt wordt door u of door een ander lid van uw gezin.

De verzekering dekt schade die veroorzaakt wordt aan derden binnen de privésfeer. Dit betekent dat de familiale verzekering de schade zal vergoeden die u, of iemand van uw gezin, onbewust of door onoplettendheid veroorzaakt aan een persoon of een goed van een persoon.

In ruil voor de dekking, betaalt u een premie aan uw verzekeraar. Een familiale verzekering is niet verplicht, maar toch heeft 85 tot 90 procent van de Belgen deze verzekering afgesloten.

Hoe werkt het claimproces?

Om een schadegeval aan te geven, moet u aangifte doen bij uw verzekeraar. Dit doet u best zo snel mogelijk: er is steeds een maximumtermijn verbonden aan de aangifte.

De manier waarop u aangifte kan doen, verschilt naargelang de door u gekozen verzekeraar. In de meeste gevallen kan u aangifte doen door een formulier in te vullen en dit online, via e-mail, persoonlijk of via de post te bezorgen aan de verzekeraar.

Hierbij geeft u volgende informatie door:

  • Uw gegevens en het polisnummer van uw verzekering;
  • De gegevens van de persoon die de schade heeft veroorzaakt;
  • De gegevens van de persoon die de schade heeft geleden;
  • De plaats, de datum en het uur van het ongeval;
  • Een schets van de situatie van het ongeval;
  • Informatie over de materiële en/of lichamelijke schade;
  • Een bewijs van waarde van de materialen die schade opliepen;
  • Bijkomende informatie die handig kan zijn als bewijsstuk.

(Het is in uw persoonlijk belang dat deze informatie correct en volledig wordt ingevuld.)

Vervolgens zal uw verzekeraar een onderzoek starten om de schade te bekijken. Deze zal een expert aanstellen om een vergoeding voor de schade te bepalen.

Wanneer het onderzoek is afgerond, zal de verzekeraar de vergoeding uitkeren aan de partij die de schade heeft geleden.

Kan u een claim indienen als u het slachtoffer bent?

Als slachtoffer, heeft u niet de mogelijkheid om een claim in te dienen: het is aan de partij die de schade veroorzaakte om aangifte te doen van het schadegeval bij diens verzekeraar.

Wanneer de partij die de schade veroorzaakte, weigert om aangifte te doen of u niet op een andere manier wil vergoeden, zit er voor u niets anders op dan een procedure op te starten.

Wettelijk gezien is de partij die de schade veroorzaakt, verplicht om deze te vergoeden. In de praktijk verloopt dit echter niet altijd eerlijk: personen weigeren om hun verzekeraar te contacteren en/of betwisten enige fout te hebben gemaakt die tot de schade heeft geleid.

Heeft u de optie rechtsbijstand gekozen binnen uw verzekering, dan zal uw verzekeraar het nodig doen om de vergoeding waar u recht op heeft alsnog te bekomen, al dan niet in der minne of voor de rechtbank.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
17/02/2023
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Wetboekartikelen
Wet betreffende de verzekeringen - Algemeen
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Een familiale verzekering is een verzekering die bedoeld is om u in te dekken tegen schade die veroorzaakt wordt door u of door een ander lid van uw gezin.

De verzekering dekt schade die veroorzaakt wordt aan derden binnen de privésfeer. Dit betekent dat de familiale verzekering de schade zal vergoeden die u, of iemand van uw gezin, onbewust of door onoplettendheid veroorzaakt aan een persoon of een goed van een persoon.

In ruil voor de dekking, betaalt u een premie aan uw verzekeraar. Een familiale verzekering is niet verplicht, maar toch heeft 85 tot 90 procent van de Belgen deze verzekering afgesloten.

Hoe werkt het claimproces?

Om een schadegeval aan te geven, moet u aangifte doen bij uw verzekeraar. Dit doet u best zo snel mogelijk: er is steeds een maximumtermijn verbonden aan de aangifte.

De manier waarop u aangifte kan doen, verschilt naargelang de door u gekozen verzekeraar. In de meeste gevallen kan u aangifte doen door een formulier in te vullen en dit online, via e-mail, persoonlijk of via de post te bezorgen aan de verzekeraar.

Hierbij geeft u volgende informatie door:

  • Uw gegevens en het polisnummer van uw verzekering;
  • De gegevens van de persoon die de schade heeft veroorzaakt;
  • De gegevens van de persoon die de schade heeft geleden;
  • De plaats, de datum en het uur van het ongeval;
  • Een schets van de situatie van het ongeval;
  • Informatie over de materiële en/of lichamelijke schade;
  • Een bewijs van waarde van de materialen die schade opliepen;
  • Bijkomende informatie die handig kan zijn als bewijsstuk.

(Het is in uw persoonlijk belang dat deze informatie correct en volledig wordt ingevuld.)

Vervolgens zal uw verzekeraar een onderzoek starten om de schade te bekijken. Deze zal een expert aanstellen om een vergoeding voor de schade te bepalen.

Wanneer het onderzoek is afgerond, zal de verzekeraar de vergoeding uitkeren aan de partij die de schade heeft geleden.

Kan u een claim indienen als u het slachtoffer bent?

Als slachtoffer, heeft u niet de mogelijkheid om een claim in te dienen: het is aan de partij die de schade veroorzaakte om aangifte te doen van het schadegeval bij diens verzekeraar.

Wanneer de partij die de schade veroorzaakte, weigert om aangifte te doen of u niet op een andere manier wil vergoeden, zit er voor u niets anders op dan een procedure op te starten.

Wettelijk gezien is de partij die de schade veroorzaakt, verplicht om deze te vergoeden. In de praktijk verloopt dit echter niet altijd eerlijk: personen weigeren om hun verzekeraar te contacteren en/of betwisten enige fout te hebben gemaakt die tot de schade heeft geleid.

Heeft u de optie rechtsbijstand gekozen binnen uw verzekering, dan zal uw verzekeraar het nodig doen om de vergoeding waar u recht op heeft alsnog te bekomen, al dan niet in der minne of voor de rechtbank.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
17/02/2023
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!