U krijgt een te hoge waterfactuur, wat moet u doen?

U ontvangt uw afrekening/factuur voor uw waterverbruik.

De factuur is vele malen hoger dan vroeger, u schrikt en vraagt zich af hoe u deze moet betalen.

Wat moet u doen?

Stap 1: Doe de lek-test

1/ Het zou kunnen dat er een lek is in uw leidingen. Om dit te controleren kan u de lek-test doen.

Hierbij schrijft u uw meterstanden op en gebruikt u een tijdje (vb. een nacht) geen water. Ziet u dat uw verbruik alsnog is gestegen hoewel u geen water heeft gebruikt (in de keuken, badkamer, toilet, tuin …), dan is de kans groot dat er een lek is in uw leidingen of een kraan openstaat.

Stap 2: Contacteer uw leverancier

2/ Wanneer u denkt een lek te hebben, contacteer onmiddellijk uw waterbedrijf. Deze zullen een controleur sturen om het lek op te sporen.

Als er een lek is, moet het worden hersteld. De herstelkosten hiervoor zijn voor u.

Als het lek voor u niet zichtbaar was en het is niet uw schuld, dan is het mogelijk dat uw factuur in mindering wordt gebracht.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
04/01/2023
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

U ontvangt uw afrekening/factuur voor uw waterverbruik.

De factuur is vele malen hoger dan vroeger, u schrikt en vraagt zich af hoe u deze moet betalen.

Wat moet u doen?

Stap 1: Doe de lek-test

1/ Het zou kunnen dat er een lek is in uw leidingen. Om dit te controleren kan u de lek-test doen.

Hierbij schrijft u uw meterstanden op en gebruikt u een tijdje (vb. een nacht) geen water. Ziet u dat uw verbruik alsnog is gestegen hoewel u geen water heeft gebruikt (in de keuken, badkamer, toilet, tuin …), dan is de kans groot dat er een lek is in uw leidingen of een kraan openstaat.

Stap 2: Contacteer uw leverancier

2/ Wanneer u denkt een lek te hebben, contacteer onmiddellijk uw waterbedrijf. Deze zullen een controleur sturen om het lek op te sporen.

Als er een lek is, moet het worden hersteld. De herstelkosten hiervoor zijn voor u.

Als het lek voor u niet zichtbaar was en het is niet uw schuld, dan is het mogelijk dat uw factuur in mindering wordt gebracht.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
04/01/2023
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!