Wat moet u doen wanneer u niet akkoord bent met een ontvangen factuur?
U ontvangt een factuur en u bent niet akkoord.
U vindt dat u teveel is aangerekend of dat het gekochte product niet goed is: U kan ‘uw factuur protesteren.’
Een factuur protesteren is eenvoudig.
Hoe?
In een aangetekende brief aan de onderneming van wie u de factuur heeft ontvangen, schrijft u al uw klachten op.
Wanneer?
U heeft maximaal 12 maanden de tijd om vanaf de factuurdatum (datum die op de factuur staat) te protesteren, maar u doet dit best onmiddellijk.
Reactie?
De ondernemer die u de factuur heeft gestuurd, heeft 5 dagen (of 10 werkdagen in geval van betwisting van uw protest) om op uw klachten te reageren.
- Vindt de ondernemer uw klacht juist, dan zal u voorlopig niet moeten betalen.
- Vindt de ondernemer uw klacht onjuist, dan zal de ondernemer u een (nieuwe) laatste datum geven om uw factuur te betalen.
Als u voet bij stuk houdt - dus de factuur blijft protesteren - betaal dan met de vermelding: ‘betaling onder voorbehoud van rechten’.
(U kan dit doen wanneer u verdere problemen wilt vermijden, maar wel nog protesteert. U dekt zich in tegen intresten omwille van ongunstige uitspraken.)
Voor problemen over facturen kan u steeds contact opnemen met een advocaat.
De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.