Wat moet u doen wanneer iemand weigert uw factuur te betalen?
Als een klant u niet wil betalen, kan u als ondernemer meerdere acties ondernemen om de betaling van uw factuur te bekomen.
1/ Stuur vooreerst een herinneringsbrief met de vraag aan de klant om te betalen;
U ontvangt geen betaling, stap 2.
2/ Stel uw klant in gebreke. De ‘ingebrekestelling’ is een aangetekende brief met ontvangstbewijs waarin u de klant aanmaant alsnog te betalen voor een bepaalde datum.
Meldt ook in de brief dat indien de klant niet betaalt, u verdere stappen zal ondernemen. Bijvoorbeeld kan u vermelden dat u de factuur zal bezorgen aan een incassobureau, gerechtsdeurwaarder of advocaat.
U ontvangt geen betaling, stap 3.
3/ U kan een gerechtsdeurwaarder of advocaat vragen om uw klant aan te schrijven om betaling te bekomen.
De gerechtsdeurwaarder kan via ‘een betalingsbevel’ uw schuld opeisen indien er geen betwisting is van uw factuur.
Bij betwisting of niet betwisting van uw factuur kan u aan uw advocaat vragen om uw klant te dagvaarden voor de rechtbank tot betaling van uw factuur.
De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.