Hoe dient u een klacht in?

U bent slachtoffer van een misdrijf en wenst een klacht in te dienen.

Vb. Inbraak in uw woning, uw wagen werd beschadigd, u bent slachtoffer van slagen en verwondingen, …

Wanneer u slachtoffer bent van een misdrijf, moet u een klacht indienen bij de politie. Zonder het indienen van een klacht, kan er geen onderzoek opgestart worden en is het niet mogelijk om een (potentiële) dader te vervolgen.

Hoe bereidt u zich voor?

Een klacht neerleggen doet u best zo snel mogelijk. Het bewijsmateriaal is nog ongeschonden en u herinnert zich de feiten nog tot in de details.

Om een klacht neer te leggen, verzamelt u alle informatie die bruikbaar kan zijn voor u het onderzoek. U neemt foto’s en laat plaatsen delict onaangetast zodat de politie -indien nodig- een onderzoek kan uitvoeren. Alle informatie die u gezien heeft, noteert u ook (in chronologische volgorde) zodat deze niet verloren gaat.

U bundelt de informatie en bewaart deze op een discrete plaats.

Hoe kan u klacht indienen?

Een klacht indienen, kan u op verschillende wijzen. U kan ervoor kiezen om dit ter plekke te doen (1) in een politiekantoor of (2) op de locatie van het misdrijf/de plaats delict. Daarbuiten heeft u ook de mogelijkheid om voor bepaalde zaken klacht in te dienen (3) via police-on-web.

1. In een politiekantoor

De eenvoudigste manier om een klacht in te dienen is in een politiecommissariaat/politiekantoor. U neemt uw bewijzen mee en begeeft zich naar een politiekantoor waar u uw verklaring kan afleggen voor een medewerker van het politiekantoor.

Let op! In sommige politiekantoren kan het nodig zijn om vooraf een afspraak in te plannen.

2. Op locatie

U kan een klacht neerleggen op de locatie van het misdrijf (vb. na een vluchtmisdrijf). U contacteert de politie via noodnummer 101 en vraagt hen om ter plaatse vaststellingen te doen van de plaats delict. U dient hierbij meteen klacht in.

3. Website police-on-web

Via de website www.police-on-web.be kan u voor bepaalde misdrijven een online klacht indienen.

Wat gebeurt er na het indienen van uw klacht?

Na het indienen van de klacht ontvangt u een attest van klachtneerlegging. Een medewerker van het politiecommissariaat maakt een proces-verbaal op. Uw klacht wordt -indien vervolgbaar- doorgestuurd naar het parket van de procureur des Konings, waar een onderzoek zal plaatsvinden.

Wil u meer informatie over het onderzoek naar uw klacht, dan moet u een verklaring van benadeelde persoon of burgerlijke partijstelling indienen.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
11/01/2023
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

U bent slachtoffer van een misdrijf en wenst een klacht in te dienen.

Vb. Inbraak in uw woning, uw wagen werd beschadigd, u bent slachtoffer van slagen en verwondingen, …

Wanneer u slachtoffer bent van een misdrijf, moet u een klacht indienen bij de politie. Zonder het indienen van een klacht, kan er geen onderzoek opgestart worden en is het niet mogelijk om een (potentiële) dader te vervolgen.

Hoe bereidt u zich voor?

Een klacht neerleggen doet u best zo snel mogelijk. Het bewijsmateriaal is nog ongeschonden en u herinnert zich de feiten nog tot in de details.

Om een klacht neer te leggen, verzamelt u alle informatie die bruikbaar kan zijn voor u het onderzoek. U neemt foto’s en laat plaatsen delict onaangetast zodat de politie -indien nodig- een onderzoek kan uitvoeren. Alle informatie die u gezien heeft, noteert u ook (in chronologische volgorde) zodat deze niet verloren gaat.

U bundelt de informatie en bewaart deze op een discrete plaats.

Hoe kan u klacht indienen?

Een klacht indienen, kan u op verschillende wijzen. U kan ervoor kiezen om dit ter plekke te doen (1) in een politiekantoor of (2) op de locatie van het misdrijf/de plaats delict. Daarbuiten heeft u ook de mogelijkheid om voor bepaalde zaken klacht in te dienen (3) via police-on-web.

1. In een politiekantoor

De eenvoudigste manier om een klacht in te dienen is in een politiecommissariaat/politiekantoor. U neemt uw bewijzen mee en begeeft zich naar een politiekantoor waar u uw verklaring kan afleggen voor een medewerker van het politiekantoor.

Let op! In sommige politiekantoren kan het nodig zijn om vooraf een afspraak in te plannen.

2. Op locatie

U kan een klacht neerleggen op de locatie van het misdrijf (vb. na een vluchtmisdrijf). U contacteert de politie via noodnummer 101 en vraagt hen om ter plaatse vaststellingen te doen van de plaats delict. U dient hierbij meteen klacht in.

3. Website police-on-web

Via de website www.police-on-web.be kan u voor bepaalde misdrijven een online klacht indienen.

Wat gebeurt er na het indienen van uw klacht?

Na het indienen van de klacht ontvangt u een attest van klachtneerlegging. Een medewerker van het politiecommissariaat maakt een proces-verbaal op. Uw klacht wordt -indien vervolgbaar- doorgestuurd naar het parket van de procureur des Konings, waar een onderzoek zal plaatsvinden.

Wil u meer informatie over het onderzoek naar uw klacht, dan moet u een verklaring van benadeelde persoon of burgerlijke partijstelling indienen.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
11/01/2023
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!