Pakketje bezorgd, maar u heeft niets ontvangen? Wat kan u doen?

Wat kan u doen als een door u besteld pakketje zogenaamd geleverd zou zijn, maar u niets heeft ontvangen?

Jaarlijks verdwijnen er duizenden postpakketjes die volgens de bezorgdienst afgeleverd zouden zijn, maar in de praktijk nooit op hun bestemming zijn aangekomen.
Waar deze pakketjes zijn, weet waarschijnlijk niemand. Dat zo'n situatie frustrerend is voor de koper, begrijpt bijna iedereen.

De verplichtingen die ontstaan uit een koop-verkoop overeenkomst

Wanneer u een pakket bestelt, ontstaat er een overeenkomst tussen u, de koper, en de verkoper van de bestelde goederen. Deze overeenkomst brengt bindende verplichtingen met zich mee:

  • De koper is verplicht de prijs voor het goed te betalen.
  • De verkoper is verplicht het goed binnen de overeengekomen termijn te leveren.

Dit betekent dat de verkoper ervoor moet zorgen dat het pakket binnen de afgesproken termijn op het door u opgegeven adres wordt geleverd. Als de levering niet volgens plan verloopt, is het de verantwoordelijkheid van de verkoper om dit probleem op te lossen.

Wat kan u doen als een door u besteld pakketje zogenaamd geleverd zou zijn, maar u niets heeft ontvangen?

Indien uw pakket gemarkeerd is als bezorgd, maar u (nog) niets heeft ontvangen, dient u contact op te nemen met de verkoper, en niet met de bezorgdienst.

Zoals eerder besproken rust de verantwoordelijkheid voor de levering van de producten bij de verkoper van de goederen. De verkoper heeft een contractuele relatie met de bezorgdienst en dient op zijn beurt contact op te nemen met de bezorgdienst om het probleem op te lossen.

Werd er een vals ontvangstbewijs ondertekend?

Indien er een ontvangstbewijs is, dat u zelf niet heeft ondertekend, kan er sprake zijn van fraude. In dat geval zal u extra inspanningen moeten leveren om zowel de verkoper als de bezorgdienst te overtuigen dat u het pakket niet heeft ontvangen. U dient de ontvangst en het ontvangstbewijs te betwisten.

Als de bezorgdienst weigert u te helpen, kan u een klacht indienen bij de Ombudsman voor de Postsector.

Stappen om te Ondernemen bij Niet-Ontvangen Pakketten

STAP 1 - Contact opnemen met de verkoper

Als uw pakket als afgeleverd staat gemarkeerd, maar u heeft niets ontvangen, moet u zo snel mogelijk contact opnemen met de verkoper.

De verkoper zal meer informatie opvragen bij de bezorgdienst en u op de hoogte stellen. In de meeste gevallen zal de verkoper u vragen nog een dag of enkele dagen te wachten om te zien of het pakket alsnog wordt geleverd. In ongeveer 90 procent van de gevallen wordt het pakket alsnog afgeleverd.

STAP 2 - Onderzoek naar het vermiste pakket

Als uw bestelling nog steeds niet op de bestemming aankomt, zal de bezorgdienst een onderzoek instellen naar de mogelijke locatie van het pakket en zal de koper op zoek gaan naar een passende oplossing.

Er zijn twee mogelijke uitkomsten:

  • De verkoper en de bezorgdienst erkennen een persoonlijke fout of geven het voordeel van de twijfel en betalen uw geld terug of verzenden het pakket opnieuw.
  • De verkoper en de bezorgdienst weigeren te erkennen dat de fout bij hen ligt en beweren dat u het pakket heeft ontvangen. In dit geval moet u verdere stappen ondernemen.

STAP 3 - Onderneem juridische stappen

Als uw problemen niet worden opgelost en u geen hulp krijgt, moet u verdere stappen ondernemen. U kan contact opnemen met de diensten van Testaankoop of de Consumentenombudsdienst.

In de tussentijd kan u de verkoper ook in gebreke stellen voor het niet nakomen van de verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst door een aangetekende ingebrekestelling te sturen.

STAP 4 - Bemiddeling en rechtszaak

U kan proberen te bemiddelen met de verkoper of een rechtszaak aanspannen als dat noodzakelijk wordt geacht.

Als u behoefte heeft aan juridische hulp, aarzel dan niet om een advocaat in te schakelen.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
15/09/2023
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Wat kan u doen als een door u besteld pakketje zogenaamd geleverd zou zijn, maar u niets heeft ontvangen?

Jaarlijks verdwijnen er duizenden postpakketjes die volgens de bezorgdienst afgeleverd zouden zijn, maar in de praktijk nooit op hun bestemming zijn aangekomen.
Waar deze pakketjes zijn, weet waarschijnlijk niemand. Dat zo'n situatie frustrerend is voor de koper, begrijpt bijna iedereen.

De verplichtingen die ontstaan uit een koop-verkoop overeenkomst

Wanneer u een pakket bestelt, ontstaat er een overeenkomst tussen u, de koper, en de verkoper van de bestelde goederen. Deze overeenkomst brengt bindende verplichtingen met zich mee:

  • De koper is verplicht de prijs voor het goed te betalen.
  • De verkoper is verplicht het goed binnen de overeengekomen termijn te leveren.

Dit betekent dat de verkoper ervoor moet zorgen dat het pakket binnen de afgesproken termijn op het door u opgegeven adres wordt geleverd. Als de levering niet volgens plan verloopt, is het de verantwoordelijkheid van de verkoper om dit probleem op te lossen.

Wat kan u doen als een door u besteld pakketje zogenaamd geleverd zou zijn, maar u niets heeft ontvangen?

Indien uw pakket gemarkeerd is als bezorgd, maar u (nog) niets heeft ontvangen, dient u contact op te nemen met de verkoper, en niet met de bezorgdienst.

Zoals eerder besproken rust de verantwoordelijkheid voor de levering van de producten bij de verkoper van de goederen. De verkoper heeft een contractuele relatie met de bezorgdienst en dient op zijn beurt contact op te nemen met de bezorgdienst om het probleem op te lossen.

Werd er een vals ontvangstbewijs ondertekend?

Indien er een ontvangstbewijs is, dat u zelf niet heeft ondertekend, kan er sprake zijn van fraude. In dat geval zal u extra inspanningen moeten leveren om zowel de verkoper als de bezorgdienst te overtuigen dat u het pakket niet heeft ontvangen. U dient de ontvangst en het ontvangstbewijs te betwisten.

Als de bezorgdienst weigert u te helpen, kan u een klacht indienen bij de Ombudsman voor de Postsector.

Stappen om te Ondernemen bij Niet-Ontvangen Pakketten

STAP 1 - Contact opnemen met de verkoper

Als uw pakket als afgeleverd staat gemarkeerd, maar u heeft niets ontvangen, moet u zo snel mogelijk contact opnemen met de verkoper.

De verkoper zal meer informatie opvragen bij de bezorgdienst en u op de hoogte stellen. In de meeste gevallen zal de verkoper u vragen nog een dag of enkele dagen te wachten om te zien of het pakket alsnog wordt geleverd. In ongeveer 90 procent van de gevallen wordt het pakket alsnog afgeleverd.

STAP 2 - Onderzoek naar het vermiste pakket

Als uw bestelling nog steeds niet op de bestemming aankomt, zal de bezorgdienst een onderzoek instellen naar de mogelijke locatie van het pakket en zal de koper op zoek gaan naar een passende oplossing.

Er zijn twee mogelijke uitkomsten:

  • De verkoper en de bezorgdienst erkennen een persoonlijke fout of geven het voordeel van de twijfel en betalen uw geld terug of verzenden het pakket opnieuw.
  • De verkoper en de bezorgdienst weigeren te erkennen dat de fout bij hen ligt en beweren dat u het pakket heeft ontvangen. In dit geval moet u verdere stappen ondernemen.

STAP 3 - Onderneem juridische stappen

Als uw problemen niet worden opgelost en u geen hulp krijgt, moet u verdere stappen ondernemen. U kan contact opnemen met de diensten van Testaankoop of de Consumentenombudsdienst.

In de tussentijd kan u de verkoper ook in gebreke stellen voor het niet nakomen van de verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst door een aangetekende ingebrekestelling te sturen.

STAP 4 - Bemiddeling en rechtszaak

U kan proberen te bemiddelen met de verkoper of een rechtszaak aanspannen als dat noodzakelijk wordt geacht.

Als u behoefte heeft aan juridische hulp, aarzel dan niet om een advocaat in te schakelen.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
15/09/2023
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!