Wat te doen als de prijs aan de kassa niet overeenkomt met de prijs op het product?
Stel u voor: u vindt een artikel in een winkel tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Maar wanneer u aan de kassa komt, zegt men dat de prijs die aangegeven is in de winkel en op het product niet klopt. Wat kunt u doen in zo'n situatie?
Dit artikel geeft u een duidelijk overzicht van uw rechten en de stappen die u kunt ondernemen.
Prijsvermelding: uw rechten
Een verkoper moet de prijzen van zijn producten, met uitzondering van een openbare verkoop, altijd schriftelijk en ondubbelzinnig aangeven op de producten. Deze prijs moet bovendien leesbaar en goed zichtbaar zijn, zodat er geen twijfel kan ontstaan over de effectieve prijs.
De prijs die u ziet, moet de prijs zijn die u betaalt, inclusief belastingen, taksen en andere kosten, en moet altijd in euro's worden aangeduid. Als klant mag u dus verwachten dat de prijs die u op het ticket van het product ziet, ook daadwerkelijk de prijs is die u aan de kassa betaalt.
Is dit niet het geval, dan is er sprake van een misleidende handelspraktijk. Deze zijn verboden en winkeliers kunnen hiervoor worden beboet bij een controle of klacht.
Wat als de prijs niet klopt?
Het is verboden om verschillende prijzen aan hetzelfde artikel te geven. De prijs aan de kassa moet overeenkomen met de prijs die de klant in het winkelrek ziet staan. Het is aan de verkoper om ervoor te zorgen dat de prijzen in de winkel overeenstemmen met de te betalen prijs aan de kassa.
Wanneer de in de winkel aangegeven prijs niet overeenkomt met de prijs die u aan de kassa moet betalen, heeft u het recht om de laagste prijs te betalen.
In de praktijk kan dit soms moeilijk zijn. Wanneer u aan de kassa komt en de prijs daar hoger ligt dan de prijs in de winkel, kan dit vaak te wijten zijn aan een menselijke fout of een prijsverandering die nog niet is doorgevoerd in het kassasysteem. Winkeliers zullen u dan meestal vragen de prijs te betalen die hun kassasysteem aangeeft of de verkoop niet door laten gaan.
Het is belangrijk dat u op dit moment doorzet en duidt op de wetgeving.
Mocht u er later achter komen dat u meer heeft betaald dan de prijs die oorspronkelijk werd aangegeven, dan is de winkel verplicht om u het prijsverschil terug te betalen.
Uitzonderingen
Er zijn uiteraard uitzonderingen waarbij u als klant niet kunt verwachten dat een product aan de aangegeven prijs wordt verkocht. Dit zijn enkele voorbeelden:
- Product in verkeerd schap: Een product dat per ongeluk in het verkeerde schap is geplaatst tussen andere producten.
- Verkeerd prijskaartje: Een product waarop een klant een ander prijskaartje heeft gehangen.
- Technische storingen: Een product dat door een technische storing laag geprijsd is.
De algemene regel: als de prijs te mooi is om waar te zijn, is dat meestal ook het geval.
De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.