Mag een handelaar een contante betaling weigeren?

In België is het verplicht voor handelaars om u zowel elektronische als contante betaalmogelijkheden aan te bieden. Dit betekent dat u, wanneer u zich naar een winkel begeeft, altijd de optie moet hebben om zowel contant als elektronisch te betalen.

(vb. Uw kapper en de ober op restaurant mogen u niet verplichten om cash te betalen. U moet altijd de mogelijkheid krijgen om op een elektronische wijze te betalen.)

Mag een handelaar u verbieden om cash te betalen?

In België is het verplicht om contant geld te accepteren.

Handelaars mogen contante betalingen niet weigeren en dienen volgende regels te volgen:

  • De handelaar mag niet afficheren dat contante betalingen niet worden geaccepteerd;
  • De handelaar mag contante betalingen niet weigeren omdat hij/zij het bedrag van de verkoop te hoog of te laag vindt; (uitgezonderd het cashverbod)
  • De handelaar moet steeds voldoende contanten bezitten om de particulier wisselgeld te geven;
  • De handelaar moet de afrondingsregels omtrent betalingen in contanten naleven;
  • De handelaar mag contanten alleen weigeren wanneer deze beschadigd zijn.

Mag een handelaar u verbieden om elektronisch te betalen?

In België is het sinds 1 juli 2022 verplicht voor elke handelaar om een elektronische betalingswijze te voorzien.

De handelaars moeten op zijn minst één wijze van elektronische betaling voorzien: een betaalterminal, een contactloze betaling via de betaalkaart, GSM of smartwatch, een overschrijving, een factuur of een andere elektronische betaalwijze.

Met een elektronische betaling wordt begrepen: een betaling van een rekening van de particulier.(Maaltijdcheques, ecocheques of consumentencheques worden niet als elektronische betaalmiddelen beschouwd.)

Handelaars mogen elektronische betalingen niet weigeren en dienen volgende regels te volgen:

  • De handelaar mag niet afficheren dat elektronische betalingen niet worden geaccepteerd;
  • De handelaar mag elektronische betalingen niet weigeren omdat hij/zij het bedrag van de verkoop te hoog of te laag vindt;
  • De handelaar mag geen bijkomende kosten aanrekenen omdat de betaling op elektronische wijze wordt uitgevoerd.

Let op! Deze regels gelden alleen voor betalingen die op locatie plaatsvinden (vb. in de winkel) en niet voor verkopen op afstand (vb. online webshop).


De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
02/12/2022
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

In België is het verplicht voor handelaars om u zowel elektronische als contante betaalmogelijkheden aan te bieden. Dit betekent dat u, wanneer u zich naar een winkel begeeft, altijd de optie moet hebben om zowel contant als elektronisch te betalen.

(vb. Uw kapper en de ober op restaurant mogen u niet verplichten om cash te betalen. U moet altijd de mogelijkheid krijgen om op een elektronische wijze te betalen.)

Mag een handelaar u verbieden om cash te betalen?

In België is het verplicht om contant geld te accepteren.

Handelaars mogen contante betalingen niet weigeren en dienen volgende regels te volgen:

  • De handelaar mag niet afficheren dat contante betalingen niet worden geaccepteerd;
  • De handelaar mag contante betalingen niet weigeren omdat hij/zij het bedrag van de verkoop te hoog of te laag vindt; (uitgezonderd het cashverbod)
  • De handelaar moet steeds voldoende contanten bezitten om de particulier wisselgeld te geven;
  • De handelaar moet de afrondingsregels omtrent betalingen in contanten naleven;
  • De handelaar mag contanten alleen weigeren wanneer deze beschadigd zijn.

Mag een handelaar u verbieden om elektronisch te betalen?

In België is het sinds 1 juli 2022 verplicht voor elke handelaar om een elektronische betalingswijze te voorzien.

De handelaars moeten op zijn minst één wijze van elektronische betaling voorzien: een betaalterminal, een contactloze betaling via de betaalkaart, GSM of smartwatch, een overschrijving, een factuur of een andere elektronische betaalwijze.

Met een elektronische betaling wordt begrepen: een betaling van een rekening van de particulier.(Maaltijdcheques, ecocheques of consumentencheques worden niet als elektronische betaalmiddelen beschouwd.)

Handelaars mogen elektronische betalingen niet weigeren en dienen volgende regels te volgen:

  • De handelaar mag niet afficheren dat elektronische betalingen niet worden geaccepteerd;
  • De handelaar mag elektronische betalingen niet weigeren omdat hij/zij het bedrag van de verkoop te hoog of te laag vindt;
  • De handelaar mag geen bijkomende kosten aanrekenen omdat de betaling op elektronische wijze wordt uitgevoerd.

Let op! Deze regels gelden alleen voor betalingen die op locatie plaatsvinden (vb. in de winkel) en niet voor verkopen op afstand (vb. online webshop).


De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
02/12/2022
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!