Heeft beschadigd briefgeld nog een waarde?

Bij het winkelen komt u misschien weleens in de situatie dat het enige contante geld dat u bij zich heeft, een beschadigd biljet is. Denk bijvoorbeeld aan een briefje van 10 euro met een scheurtje, een plakbandje erop, of misschien wat aantekeningen aan de zijkant.
De vraag rijst dan: mag u dit geld nog uitgeven, en moeten handelaars het accepteren?


Kan u beschadigd geld nog gebruiken?

Het korte antwoord: Ja, u mag beschadigd geld gebruiken.

De Europese Centrale Bank (ECB) heeft duidelijke richtlijnen opgesteld: bankbiljetten en euromunten verliezen hun waarde niet wanneer ze beschadigd zijn, zoals door scheuren, vouwen, plakband of krabbels. 

Om zeker te zijn dat uw beschadigde geld nog geldig is, zijn er twee belangrijke voorwaarden:

  • Herkenbaarheid: De waarde en kenmerken van het geld moeten duidelijk zichtbaar zijn.
  • Minimale grootte: Bankbiljetten moeten bestaan uit minstens 51% van het originele biljet.

Wanneer u beschadigde bankbiljetten of euromunten heeft, kan u deze laten omwisselen bij uw bank voor nieuwe (onbeschadigde) gelden. Ook hiervoor dient wel voldaan te zijn aan bovenstaande geldigheidsvereisten.


Moet een handelaar beschadigd geld accepteren?

Hoewel uw beschadigde biljet of munt nog steeds geldig is, is een handelaar niet verplicht om het te accepteren. De beslissing ligt geheel bij de handelaar; als hij of zij van mening is dat het geld te beschadigd is, mag dit geweigerd worden, zelfs als het technisch gezien nog aan de normen voldoet.

Belangrijk om te weten: Deze regel werkt ook in uw voordeel. Als klant heeft u namelijk het recht om beschadigd wisselgeld te weigeren. Vindt u dat het geld dat u terugkrijgt te beschadigd is? Dan kunt u beleefd vragen om een ander, onbeschadigd biljet of munt.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
13/08/2024
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Bij het winkelen komt u misschien weleens in de situatie dat het enige contante geld dat u bij zich heeft, een beschadigd biljet is. Denk bijvoorbeeld aan een briefje van 10 euro met een scheurtje, een plakbandje erop, of misschien wat aantekeningen aan de zijkant.
De vraag rijst dan: mag u dit geld nog uitgeven, en moeten handelaars het accepteren?


Kan u beschadigd geld nog gebruiken?

Het korte antwoord: Ja, u mag beschadigd geld gebruiken.

De Europese Centrale Bank (ECB) heeft duidelijke richtlijnen opgesteld: bankbiljetten en euromunten verliezen hun waarde niet wanneer ze beschadigd zijn, zoals door scheuren, vouwen, plakband of krabbels. 

Om zeker te zijn dat uw beschadigde geld nog geldig is, zijn er twee belangrijke voorwaarden:

  • Herkenbaarheid: De waarde en kenmerken van het geld moeten duidelijk zichtbaar zijn.
  • Minimale grootte: Bankbiljetten moeten bestaan uit minstens 51% van het originele biljet.

Wanneer u beschadigde bankbiljetten of euromunten heeft, kan u deze laten omwisselen bij uw bank voor nieuwe (onbeschadigde) gelden. Ook hiervoor dient wel voldaan te zijn aan bovenstaande geldigheidsvereisten.


Moet een handelaar beschadigd geld accepteren?

Hoewel uw beschadigde biljet of munt nog steeds geldig is, is een handelaar niet verplicht om het te accepteren. De beslissing ligt geheel bij de handelaar; als hij of zij van mening is dat het geld te beschadigd is, mag dit geweigerd worden, zelfs als het technisch gezien nog aan de normen voldoet.

Belangrijk om te weten: Deze regel werkt ook in uw voordeel. Als klant heeft u namelijk het recht om beschadigd wisselgeld te weigeren. Vindt u dat het geld dat u terugkrijgt te beschadigd is? Dan kunt u beleefd vragen om een ander, onbeschadigd biljet of munt.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
13/08/2024
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!