Wat is een arbeidsreglement en welke informatie vindt u terug in een arbeidsreglement?

Wat is een arbeidsreglement?

Een arbeidsreglement is een wettelijk verplicht geschrift voor elke persoon die medewerkers aanwerft in België. In het arbeidsreglement vindt u alle wederzijdse rechten en plichten tussen werknemers en hun werkgever.

Het arbeidsreglement is van groot belang omdat het duidelijkheid schept over de afspraken die gemaakt worden tussen werkgever en werknemer. Het reglement geeft onder meer informatie over het uurrooster van de onderneming, de verplichte veiligheidsmaatregelen op de werkvloer en de ziekteregeling die werknemers dienen te volgen wanneer deze ziek zouden vallen.

Elke werknemer heeft recht op een arbeidsreglement

Wanneer een nieuwe werknemer in dienst treedt, moet diens werkgever hem/haar een kopie van het arbeidsreglement bezorgen. Het arbeidsreglement is een leidraad die de werknemer dient op te volgen tijdens zijn werkzaamheden. Het is dan ook van groot belang dat de werknemer de regels uit het arbeidsreglement kent en deze naleeft.

De ontvangst van het arbeidsreglement dient ondertekend te worden door de werknemer. De ontvangstbevestiging kan worden opgenomen in de arbeidsovereenkomst wanneer de werknemer voor het eerst in dienst treedt.

Welke informatie wordt opgenomen in een arbeidsreglement?

Het arbeidsreglement is een overzicht van alle regels, rechten en plichten waar werknemer en werkgever zich aan dienen te houden en bevat onder meer volgende onderdelen:

  • Algemene bedrijfsgegevens;
  • Het uurrooster van de onderneming;
  • Verplichte veiligheidsmaatregelen die gevolgd moeten worden op de werkvloer;
  • Wijze en tijdstip van loonbetaling;
  • Informatie over (rook)pauzes;
  • Informatie over de vakantiedagen en feestdagen;
  • Informatie over de wijze van communicatie tussen werkgever en werknemer;
  • Opzegtermijnen die werkgever en werknemer dienen te respecteren en redenen voor een dringend ontslag;
  • Het nummer van het paritair comité en de RSZ;
  • Contactgegevens van diensten die de werknemer kunnen helpen;
  • Collectieve arbeidsovereenkomsten en akkoorden rond de arbeidsvoorwaarden;
  • Het alcohol- en drugsbeleid van de onderneming;
  • Mogelijke sancties en geldboetes die werknemers kunnen ontvangen wanneer ze de opgelegde regels niet respecteren, pesten, geweld plegen of ongewenst seksu-eel gedrag vertonen.


Wijziging en bekendmaking van het arbeidsreglement

Wanneer het arbeidsreglement gewijzigd of voor het eerst bekendgemaakt wordt aan de werknemers, moet er eerst een conceptversie opgesteld worden. De werknemers worden individueel ingelicht dat de arbeidsovereenkomst gewijzigd of ingevoerd werd en de conceptversie van het arbeidsreglement wordt op een publieke plaats (vb. refter, prikbord) weergegeven aan de werknemers.

De werknemers krijgen vervolgens 15 dagen de tijd om opmerkingen te formuleren.

Er werden geen opmerkingen geformuleerd

Werden er binnen de 15 dagen geen opmerkingen geformuleerd, dan treedt het arbeidsreglement in werking vanaf dag 16.

De werkgever dient het goedgekeurde arbeidsreglement op te sturen naar de externe directie Toezicht op de Sociale Wetten en geeft een kopie aan zijn/haar werknemers.

Er werden opmerkingen geformuleerd

Werden er binnen de 15 dagen opmerkingen geformuleerd, dan moet de werkgever rekening houden met deze opmerkingen. Deze kan een nieuwe versie opstellen waarbij de opmerkingen werden toegepast. Vervolgens hebben de werknemers opnieuw 15 dagen de tijd om nieuwe opmerkingen toe te voegen.

Wil de werkgever de opmerkingen niet toevoegen of ontstaat er geen compromis tussen de opmerkingen van de werknemers en de conceptversie van de werkgever, dan moeten de opmerkingen en de conceptversie verstuurd worden naar de externe directie Toezicht op de Sociale Wetten. Een sociaal inspecteur zal de verkregen informatie bekijken en een datum voorstellen waarop de werkgever en een afgevaardigde van de werknemers kunnen bemiddelen.

Ontstaat er na de bemiddeling geen verzoening, dan zal de voorzitter van het paritair comité waarvan de onderneming deel uitmaakt oordelen over het geschil. Worden de partijen wel verzoend tijdens de bemiddeling, dan kunnen de wijzigingen doorgevoerd worden en kan het (nieuwe) arbeidsreglement doorgestuurd worden naar de externe directie Toezicht op de Sociale Wetten.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
11/01/2023
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Wetboekartikelen
Arbeidswet - Art. 20bis
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Wat is een arbeidsreglement?

Een arbeidsreglement is een wettelijk verplicht geschrift voor elke persoon die medewerkers aanwerft in België. In het arbeidsreglement vindt u alle wederzijdse rechten en plichten tussen werknemers en hun werkgever.

Het arbeidsreglement is van groot belang omdat het duidelijkheid schept over de afspraken die gemaakt worden tussen werkgever en werknemer. Het reglement geeft onder meer informatie over het uurrooster van de onderneming, de verplichte veiligheidsmaatregelen op de werkvloer en de ziekteregeling die werknemers dienen te volgen wanneer deze ziek zouden vallen.

Elke werknemer heeft recht op een arbeidsreglement

Wanneer een nieuwe werknemer in dienst treedt, moet diens werkgever hem/haar een kopie van het arbeidsreglement bezorgen. Het arbeidsreglement is een leidraad die de werknemer dient op te volgen tijdens zijn werkzaamheden. Het is dan ook van groot belang dat de werknemer de regels uit het arbeidsreglement kent en deze naleeft.

De ontvangst van het arbeidsreglement dient ondertekend te worden door de werknemer. De ontvangstbevestiging kan worden opgenomen in de arbeidsovereenkomst wanneer de werknemer voor het eerst in dienst treedt.

Welke informatie wordt opgenomen in een arbeidsreglement?

Het arbeidsreglement is een overzicht van alle regels, rechten en plichten waar werknemer en werkgever zich aan dienen te houden en bevat onder meer volgende onderdelen:

  • Algemene bedrijfsgegevens;
  • Het uurrooster van de onderneming;
  • Verplichte veiligheidsmaatregelen die gevolgd moeten worden op de werkvloer;
  • Wijze en tijdstip van loonbetaling;
  • Informatie over (rook)pauzes;
  • Informatie over de vakantiedagen en feestdagen;
  • Informatie over de wijze van communicatie tussen werkgever en werknemer;
  • Opzegtermijnen die werkgever en werknemer dienen te respecteren en redenen voor een dringend ontslag;
  • Het nummer van het paritair comité en de RSZ;
  • Contactgegevens van diensten die de werknemer kunnen helpen;
  • Collectieve arbeidsovereenkomsten en akkoorden rond de arbeidsvoorwaarden;
  • Het alcohol- en drugsbeleid van de onderneming;
  • Mogelijke sancties en geldboetes die werknemers kunnen ontvangen wanneer ze de opgelegde regels niet respecteren, pesten, geweld plegen of ongewenst seksu-eel gedrag vertonen.


Wijziging en bekendmaking van het arbeidsreglement

Wanneer het arbeidsreglement gewijzigd of voor het eerst bekendgemaakt wordt aan de werknemers, moet er eerst een conceptversie opgesteld worden. De werknemers worden individueel ingelicht dat de arbeidsovereenkomst gewijzigd of ingevoerd werd en de conceptversie van het arbeidsreglement wordt op een publieke plaats (vb. refter, prikbord) weergegeven aan de werknemers.

De werknemers krijgen vervolgens 15 dagen de tijd om opmerkingen te formuleren.

Er werden geen opmerkingen geformuleerd

Werden er binnen de 15 dagen geen opmerkingen geformuleerd, dan treedt het arbeidsreglement in werking vanaf dag 16.

De werkgever dient het goedgekeurde arbeidsreglement op te sturen naar de externe directie Toezicht op de Sociale Wetten en geeft een kopie aan zijn/haar werknemers.

Er werden opmerkingen geformuleerd

Werden er binnen de 15 dagen opmerkingen geformuleerd, dan moet de werkgever rekening houden met deze opmerkingen. Deze kan een nieuwe versie opstellen waarbij de opmerkingen werden toegepast. Vervolgens hebben de werknemers opnieuw 15 dagen de tijd om nieuwe opmerkingen toe te voegen.

Wil de werkgever de opmerkingen niet toevoegen of ontstaat er geen compromis tussen de opmerkingen van de werknemers en de conceptversie van de werkgever, dan moeten de opmerkingen en de conceptversie verstuurd worden naar de externe directie Toezicht op de Sociale Wetten. Een sociaal inspecteur zal de verkregen informatie bekijken en een datum voorstellen waarop de werkgever en een afgevaardigde van de werknemers kunnen bemiddelen.

Ontstaat er na de bemiddeling geen verzoening, dan zal de voorzitter van het paritair comité waarvan de onderneming deel uitmaakt oordelen over het geschil. Worden de partijen wel verzoend tijdens de bemiddeling, dan kunnen de wijzigingen doorgevoerd worden en kan het (nieuwe) arbeidsreglement doorgestuurd worden naar de externe directie Toezicht op de Sociale Wetten.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
11/01/2023
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!